måndag 15 januari 2018

Ändetiden 319,
Jesus styr skeendet



Det är viktigt att veta i dessa dagar när allt ser mörkt ut. När ondskan ser ut att ta för sig, att det är Jesus som styr. Han är Konungarnas konung, och Herrarnas herre.


Upp 19:16. Och han har på kläderna och på sin höft namnet skrivet: Konungarnas konung och Herrarnas herre [Jesus].

Och vi ska titta på ett annat Bibelställe som visar hur Gud ser på det vi ser idag. Han faktiskt skrattar å dessa som tror att de kan sätta sig upp mot Jesus.


Vi ska läsa den 2:a Psalmen för den visar hur Gud ser på det som händer. Och vi läser hela psalmen nu också.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Här ser vi hela skeendet. Och vi ser i början, hur alla vill kasta av sig Jesus. Precis som det är idag. De rådslår och sammanträder. Men resultatet blir 0. Och Gud skrattar åt dem för det är Jesus som är hans Son och han ska Regera från Jerusalem. Det som är Sion.

Och här ser vi Järnstaven igen i vers 9, Järnstaven som är Islam som vi skrev för några avsnitt sedan. Och eftersom Islam är igång idag med sina härjningar över världen så är vi alltså här i profetian och nästa steg är alltså vers 10 och vers 11.

Det är alltså det som gäller nu att ta emot Jesus, låta hans fostran bli en del av oss, och bli hans Tjänare. Så kommer det att gå. För Jesus har makten han är Konungarnas Konung och Herrarnas Herre.

Här kan vi alltså åter se, att det som verkar hopplöst idag på många håll det kommer Gud att ta om hand och det kommer att vändas till det Gud vill. För det är Jesus som ska styra världen tillsammans med dem som går hans väg.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar