måndag 3 oktober 2016

De 7 församlingarna 16,
De 4 första församlingarnas fortsättning och roll i Änden

Vi skall titta på församlingarna här hur de går vidare och deras ev. roll i änden. Vi konstaterar att det två första församlingarna inte kommer att ha någon mera roll utan både Efesos och Smyrna kommer att upphöra.

Däremot kommer Den Katolska Kyrkan att möta krig men likväl bli en fast sten som kommer att bevara kristendomen.

Islam kommer att få sin viktigaste tid precis innan Jesus kommer och kommer att vara hans vapen att slå folken. Men Jesus kommer att ta över inom Islam.


Efesos, Den Judisk Kristna församlingen
Upp 2:5. Alltså, kom ihåg varifrån du fallit och tänk efter [omvänd dig] och gör de första gärningarna. Men om inte, kommer jag till dig snart och jag skall flytta ljus staken från dess plats, om du inte omvänder dig.

Efesos Den Judisk Kristna församlingen, var en församling som ev. skulle upphöra om det inte blev ändring Jesus skulle då flytta ljusstaken, och vi vet att det inte blev ändringar och Efesos upphörde, ljusstaken flyttades.

Men man kan också faktiskt säga att Efesos finns på nytt idag i form av Messias rörelsen bland Judarna.

Smyrna, Den Första Hednakristna församlingen
Upp 2:10. Du skall inte frukta någon som vill se dig lida, Djävulen vill kasta er i fängelse för att pröva er och ni skall ha 10 dagars nöd [plåga, förföljelse]. Men var trofast in till döden så skall jag ge dig livets krona.
Upp 2:11. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar skall aldrig skadas av den andra döden [den andres död].

Smyrna, Den Första Hednakristna församlingen. Talar Jesus till om döden, och det gällde kanske såväl de martyrer som fick sätta livet till, som också hela den första Hednakristna församlingstiden. Och idag vet vi att den dog ut och idag finns inget av den här ursprungliga Hednakristna församlingen kvar.

Pergamon, Den Katolska Kyrkan
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

Här uppmanar Gud Pergamon, Den Katolska kyrkan, att omvända sig och vi vet att den inte gjorde det i stället blev det krig.

Men vi ser också att Den Katolska Kyrkan skall vara som en vit sten. Den skall vara fast och bevara Kristendomen genom tiderna.

Tyatira, Islam
Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.
Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.
Upp 2:26. Och den som segrar och den som bevarar [vaktar, håller] mina gärningar ända till slutet, till honom skall jag ge makt över folken [hedningarna, nationerna, stammarna].
Upp 2:27. Och han skall valla [bestämma över, vara herde för] dem, med en stav av järn, för de saker som är gjorda av lera krossas, som också jag har mottagit från min far.
Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.
Upp 2:29. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Tyatira, som är Islam har en felaktig lära en lära som är från Satan. Men de som inte tror på den kan fortsätta som de gjort, och det tills Jesus kommer. Jesus kommer alltså att ta över Islam och rätta till den.

Vi ser här att det är den delen inom Islam, den som inte accepterar Muhammeds lära, som skall ta makten över folken och krossa dem som man krossar lerkärl.

Och det här skall ske i ändens tid. Strax innan Jesus kommer, Strax innan solen går upp. Då när morgonstjärnan lyser.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar