torsdag 6 oktober 2016

De 7 församlingarna 19,
Vad säger slutorden om församlingarna

Det finns intressanta saker med slutorden som står om de olika församlingarna.

Vi har t ex Efesos som är den första och redan där ger Gud oss tillträde till sitt paradis och livets träd. Och att Islam är en Religion som inte kommer att ta emot Jesus förrän han kommer. Och Filadelfia är den församling som har den fulla frälsningen i Jesus.


Efesos, Den Judisk Kristna församlingen
Upp 2:7. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd, som är i min Guds paradis.

Redan under Efesos församlings tid är frälsningen helt genomförd, Vi har fullt tillträde till Guds paradis.


Smyrna, Den hednakristna församlingen
Upp 2:11. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar skall aldrig skadas av den andra döden [den andres död].

Smyrnas tid var en tid av förföljelse och därför är Jesu hälsning till den att den inte skall skadas av de hemskheter som man får var med om för han ger dem det eviga livet.

Pergamon, Den Katolska Kyrkan
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

I den katolska Kyrkan är den Andliga födan gömd. Precis som de gömde mannat. Men budskapet är fast, det är som en sten och det ändrar sig inte genom århundradena.

Och även i den katolska kyrkan har man förlåtelse i Jesus för det namn man får vet bara jag och Jesus. Mina misstag är utsuddade.

Tyatira, Islam
Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.
Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.

Det här gäller alltså de som inte har Muhammeds lära. Inte känner Satans djup som det står. De lägger Gud inte mera bördor på utan de skall behålla det de har tills Jesus kommer.

Och man kan också läsa in i det här att Jesus kommer att bli stor inom Islam. Det är han som kommer att ta över också i Islam. När han kommer, kommer han att göra Islam till den religion han vill ha den till.

Upp 2:29. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Sardes, Reformations kyrkorna
Upp 3:4. Men du har några få som sägs [kallas], att de inte befläckat sina kläder, och de skall vandra med mig i vita [skinande] kläder, eftersom de håller måttet [är värdiga].
Upp 3:5. Den som segrar, han skall ikläda sig vita [skinande] kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn från livets bok, och jag skall erkänna hans namn inför min fader och inför hans änglar [sändebud].
Upp 3:6. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Det finns människor inom Reformations Kyrkorna som är frälsta. Som Jesus godkänner, och som håller måttet. De lever i hans renhet. Och Han känns vid dem och tar hand om dem.

Filadelfia, Väckelsekristendomen
Upp 3:12. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel och han skall aldrig mera gå ut därifrån, och jag skall skriva på honom min Guds namn, och min Guds stads namn, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, och mitt nya namn.
Upp 3:13. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

I Filadelfia råder den fulla frälsningen. Där är det som i himmelriket. Där förverkligas Gud stad fullt ut. Ja de som lever där de har Jesus helt i sina tankar. Och de är fasta i tron.

Laodicea, Demokratirörelsen
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

I Demokratirörelsen är det mycket kvar. Jesus måste ta till hårda metoder för att lyckas. Och det är kanske det vi ser just nu i länder som Sverige. Jesus ger sin Aga. För att vi skall komma tillbaka till honom och hans rena Guld och hans rena kläder. Och för att vi skall ha klarsyn i denna förvirrade tid.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar