tisdag 25 oktober 2016

Himlen 14,
Jesus är vägen till Gud


Vi fortsätter att titta på Joh 14 där Jesus knyter ihop Fadern och sig själv och sina lärjungar och den helige Ande.

Åter ett ställe som talar om de 4 som är ett. Hur vi som troende får vara tillsammans med Jesus och Gud.


Joh 14:4. Och var jag går vet [förstår] ni och vägen vet [förstår] ni
Joh 14:5. Tomas förklarar för [frågar] honom: Jesus [Herre], vi vet [förstår] inte var du går och hur man får kraft [makt] att se den vägen.
Joh 14:6. Jesus säger till honom: Jag är vägen och verkligheten [sanningen] och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Återigen pekar Jesus på det här faktumet att hans uppgift är att se till att vi kommer till Gud. Att vi skall få rum som han uttryckte det tidigare. Det är Jesus som är vägen till Fadern, och till Gud.

Joh 14:7. Om ni har känt mig, har ni ju känt Fadern också, och därför känner ni honom och ni har sett honom.

Jesus och Fadern är ett. Har man sett Jesus har man sett Fadern. Så förenade är de.

Joh 14:8. Filippus säger till honom: Jesus [Herre] visa [förklara för] oss Fadern och hjälp oss.
Joh 14:9. Jesus säger till honom: Så lång tid är jag med er och du känner mig inte Filippus. Den som sett mig han har sett Fadern och du säger: Förklara för [visa] oss Fadern.
Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.
Joh 14:11. Tro [lita] på mig eftersom jag är i min Fader och Fadern är i mig, och om inte tro mig på grund av gärningarna.

Jesus fortsätter att förklara att Fadern och Jesus är ett. Fadern är i Jesus och Jesus är i Fadern och det är alltså i själva verket också Fadern som gör det som Jesus gör.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar