tisdag 4 oktober 2016

De 7 församlingarna 17,
5:e och 6:e församlingens roll i änden

Vi fortsätter här att titta på Församlingarnas roll i Änden och här tittar vi nu på Sardes, en Kyrka som inte är medveten om när Jesus kommer och på Filadelfia, som Gud skall bevaras undan det hemska som kommer


Sardes, Reformations kyrkorna
Upp 3:3. Alltså, kom ihåg på vilket sätt du mottog och du hörde [hör] och ta vara på och omvänd dig. Om du alltså inte vaknar kommer jag till dig som en tjuv och du vet verkligen inte vilken timme [tid] jag kommer till dig.

Kyrkorna som kommit ur reformationen, alltså den Svenska kyrkan hos oss, kommer inte att förstå att Jesus kommer mycket snart och de kommer inte att vara beredde.

Och att det är så märker man när man pratar med präster i Svenska kyrkan, de har ingen förståelse för att Jesus kommer snart.


Filadelfia, Väckelsekristendomen
Upp 3:9. Se jag ger dig, från Satans synagoga [församling], de som själva säger att de är judar och inte är det, utan de bedrar, Se jag skall göra så att de skall komma och böja sig [tillbe, dyrka, älska] inför dina fötter och de skall veta att jag älskar dig.
Upp 3:10. Eftersom du bevarar mitt trofasta ord, skall också jag bevara dig från den prövningens timme [tid] som skall komma över hela värden för att pröva de som bor på jorden.
Upp 3:11. Se, jag kommer snart, håll fast det du har så att ingen tar din krona.
Upp 3:12. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel och han skall aldrig mera gå ut därifrån, och jag skall skriva på honom min Guds namn, och min Guds stads namn, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, och mitt nya namn.

Filadelfia är väckelsekristendomens församling och Jesus skall bevara den under den prövningstid som skall gå över hela Jorden.

Och hur de skall ske finns det olika tolkningar av. En del säger att det skall ske genom det så kallade uppryckandet. När Jesus skall rycka upp alla som tillhör honom till sig. Andra åter säger att det skall ske genom att Gud är med också i den jobbiga tiderna.

Här ser vi också att Jesus kommer snart. När den här församlingens tid är så har vi nått en tid, nära Jesu kommande.

Så vi är alltså där nu, nära Jesu kommande.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar