söndag 30 oktober 2016

Himlen 19,
Den helige Ande förklarar och hjälper oss att följa Jesus

Det är den Helige Ande som ger oss Jesus. Han är den som representerar Jesus för oss. Kommer i hans namn. Uppenbarar Jesus och hans vilja för oss.

Joh 14:26. Och talesmannen [tröstaren, advokaten], den Helige Ande, den Fadern skall sända i mitt namn. Han skall lära er allt och han skall påminna er allt som jag säger till er.


Här ser vi hur Den helige Ande kommer att ta hand om oss och han kommer i Jesu namn och kommer att hjälpa oss att göra som Jesus vill att vi skall göra. Och lära oss vad Jesu ord egentligen innebär.

Joh 14:27. Frid [fred, välgång] lämnar jag åt er. Min frid [fred, välgång] ger jag er, inte såsom världen ger, ger jag åt er. Låt inte era hjärtan bli skrämda [förvirrade, uppviglade] och var inte rädda.

Jesus ger oss sin frid och det är en frid som inte finns i Världen. Den finns bara hos Jesus. Vi behöver inte vara rädda för Jesus tar hand om oss, Den Helige Ande leder oss i Jesu namn på Jesu väg.

Och när vi ber då skall vi be i Jesu namn. Det är han som gäller. Det läste vi i ett tidigare avsnitt.

Och när Den Helige Ande kommer till oss, då skall vi se Jesus. Se Jesus med våra inre ögon. Förstå honom. Se vad han vill att vi skall göra. Och få kraft att gå hans väg. Bli en del av honom.

Halleluja!! Jesus segrar, och vi får segar med honom!!

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar