måndag 31 oktober 2016

Påven och den Katolska Kyrkan
161031

Påven kommer till Lund idag. Vem är Påven och vad är den Katolska Kyrkan. Hur ser Gud på Påven och Den katolska Kyrkan. Det är frågor man ställer sig en dag som den här.

Ska man läsa vad Gud tycker ska man läsa Brevet till Pergamon som just är den katolska kyrkan.


Upp 2:12. Och skriv till ängeln [budbäraren] för [i] Pergamons församling: Detta säger han som har det skarpa tveeggade svärdet:
Upp 2:13. Jag vet dina gärningar och var du bor, där Satans tron är. Och du bär mitt namn och förnekar inte min tro, även i de dagarna när Antipas mitt tillförlitliga vittne dödas [dödades] bland er, där Satan bor.

Där Satan bor är Rom för där var Romarrikets huvudstad. Och där ligger alltså Den Katolska Kyrkan.

Upp 2:14. Men jag har något mot dig, eftersom du å andra sidan håller fast vid Balams läror, som lärde Balak att åstadkomma förargelse inför Israels barn, att äta avgudaoffer och bedriva hor [avgudadyrkan].

Det Gud har emot den Katolska kyrkan det är deras avguda dyrkan. Den Helgondyrkan som de har. När de sätter annat än Jesus som sin herre.

Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.

Nikolaiternas lära handlar om att Bygga hierarki. Och det har man verkligen i Den Katolska kyrkan och det avskyr Gud. Gud vill att hans ledning skall finnas överallt och inte någon hierarki som styr.

Och alltså kan man säga att det är så här Gud ser på Påven. Han tycker den Hierarki som Påven innebär och det han har byggt runt sig själv är fel.

Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.

Vi vet genom åren att Gud förde Krig mot den Katolska Kyrkan och den blev tillbakaträngd, på många ställe.

Men Gud kommer också med ord. Och det var det han också gjorde vid reformationen. Gud talade om vad man gjorde för fel inom den Katolska Kyrkan.

Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

Här ser vi med uttrycket det Gömda mannat att den Sanna tron är gömd i den Katolska kyrkan. Den är inte uppenbar.

Men uttrycket en vit sten är intressant. För mig talar det om det den Katolska kyrkan har fått betytt genom att den fört den Kristna tron genom århundradena ända fram till våra dagar. Den har varit som en solid vit fast sten som har bevarat tron genom tiden.

Och kanske var det rollen för den katolska kyrkan och utan den Katolska Kyrkan hade vi kanske inte haft kristendomen och vår Jesus kyrka idag.

Men hade inte den Katolska Kyrkan funnits så hade Jesus med stor säkerhet använt något annat. Han är ju allsmäktig.

Och givetvis urskuldar inte det idag de saker som är och varit fel inom den Katolska Kyrkan, men förklarar kanske varför Gud har använt den och att den alltså är en av Jesu 7 församlingar.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar