tisdag 11 oktober 2016

Gud svarar på bön men inte alltid som vi själva har tänkt oss
161011

Jag hörde en händelse från ett av Evangeliecentrets anläggningar i Norge, som på ett väldigt illustrativt sätt visar att Gud svarar på bön men inte alltid på det sätt vi har tänkt oss.


Det var ett antal karlar på anläggningen och en föreståndare och en dag ringde Ludvig, han som då var ansvarig för hela Evangeliecentret och sa åt föreståndaren att ta med sig grabbarna och gå ut på stubbåkern som tillhörde Evangeliecentret och ta upp stubbarna, de hade nyligen fält alla tallar där.

De tog spadar och hackor och spett och sågar och satte igång. Men efter åtskilliga timmars hårt slit hade de bara fått upp två stubbar och där var fullt av dem. Så de gick missmodiga hem.

Så kom någon på att Jesus ju sa att har man bara tro så kan man säga till ett berg att häva sig upp och kasta sig i havet och det skall ske. Så de bestämde att prova det på stubbarna.


De bad och bad. Och när de upplevde att de hade tro så gick de ut till stubbåkern och ställde sig där och bad och befallde stubbarna att far upp och hamna i havet. Men inget hände. De bad igen och försökte igen. Men inge hände. De bad ännu mer men allt var lönlöst.

Till sist gick de hem helt uppgivna och frågade Gud vad de hade gjort för fel. Och de ropade och bad. Och mitt i allt ihop ringde det på dörren och föreståndaren gick och öppnade.

Där stod Grannbonden som sa: Jag såg att ni var på stubbåkern. Jag har en stubbupptagare till min traktor så jag skulle kunna hjälp er och ta upp stubbarna.

Föreståndaren gick tillbaka till grabbarna och berättade. Och bönemötet förvandlades till ett tacksägelsemöte.

Gud svarar på bön men inte alltid på det sätt vi själva har tänkt oss.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar