fredag 28 oktober 2016

Himlen 17,
Vi är i Jesus, Jesus är i Fadern och Jesus är också i oss


Joh 14:18. Inte skall jag lämna er föräldralösa, jag kommer till er.
Joh 14:19. Ytterligare lite och världen ser mig inte mera, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni skall leva.


Jesus kommer också till oss, och det är vi som skall se honom, den levande Jesus, han är hos oss.

Man kan säga att när Jesus uppenbarade sig efter sin uppståndelse så gick det här i uppfyllelse. Men det som står på slutet i vers 19 eftersom jag lever och ni skall leva, tyder på att det här är något mera, ett pågående liv i Jesus. Och det är när vi så att säga ser på Jesus som vi får detta liv.

Och vi har Jesu ord från Mat 18:20:

Mat 18:20. För där de är, två eller tre, som har samlats i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.

Alltså Jesus är hos oss nu. Och i nästa vers i Johannes ser vi det också.

Joh 14:20. På den dagen skall ni veta [förstå], att jag är i min Fader och ni är i mig och jag i er.

Här förklarar Jesus att Fadern, Jesus och Vi är tillsammans. Vi är i varandra. Vi är med andra ord ett. Det är så Gud vill ha det. Och som vi sa tidigare, det är genom Jesus som vi kommer dit, för det var han som beredde rum åt oss genom sin död.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar