lördag 29 oktober 2016

Himlen 18,
Vi skall följa Jesu ord

Joh 14:21. Han som håller mina bud [befallningar] och bevarar dem han är den som älskar mig och han som älskar mig han skall älskas av min Fader och jag skall älska honom och visa mig själv för honom.

Bud kan ju också översättas undervisning och det är kanske en bättre översättning här. Det är alltså det Jesus sa och undervisade som vi skall följa, och han inte bara sa det han levde ju själv så också. Och det är det också Fadern vill.

Vi skall alltså Älska Jesus och följa det han sa och gjorde och då kommer han till oss, och är med oss. Och också Fadern är med oss. Alltså hela Gudomen är med oss och i oss.


Joh 14:22. Judas, inte han Iskariot, säger till honom: Jesus [Herre] varför har det blivit så att du vill visa dig för oss och inte för världen.
Joh 14:23. Jesus svarar och säger till honom: Om någon älskar mig, kommer han att bevara mitt ord [budskap] och min Fader han älskar honom och jag skall komma till honom och jag skall verka [handla, utföra saker] bara hos honom.
Joh 14:24. Den som inte älskar mig, han bevarar inte mina ord, och det ord som ni hör det är inte mitt utan den som sänder mig, Faderns.
Joh 14:25. Det har jag, som är hos er, talat till er.

Svaret på Judas fråga här i vers 22 varför Jesus skall visa sig för oss och inte för världen, är alltså att vi skall ta vara på Jesus ord, och när vi gör det älskar vi Gud och han Jesus kommer att verka genom oss. Medan de som följer världens budskap, de får inte del av det här.

Det är alltså så det är Jesus är i oss, Jesus visar sig för oss, och vi får ha våra ögon på honom och bildlikt talat se på honom. Och erfara hur han är hos oss.

Och en dag kommer han och då får vi se honom som han är och det är snart.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar