onsdag 12 oktober 2016

Himlen 1,
Gud är Ande

I Upp 4 kan vi läsa om Guds Himmel. Hur är Gud egentligen. Är han treenig. Är han transparent och älskar sanning. Hur är det med nåden. Det är frågor som vi får svar på i det här kapitlet.


Upp 4:1. Därefter ser jag och se, en dörr är öppen i himlen, och jag hör den tidigare rösten [ljudet], som låter som en trumpet [basun] som talar till mig, som säger: Stig upp hit och jag skall visa dig det som skall ske efter det här.

Jesus har öppnat himlen åt oss och han är dörren.

Den himmel vi ser här kommer i kapitel 4 det är den som vi skall ha efter de 7 församlingarna, som var i kapitel 2 och 3, vi ser det på att det står ”efter det här” alltså efter händelserna i breven till de 7 församlingarna.

Det här är alltså som Gud vill ha det en gång när hans frälsningsverk med människorna är helt slutfört.

Upp 4:2. Och strax kommer jag i ande och se en tron är placerad i himlen och på tronen sitter han.

Gud är ande och för att se honom måste man vara i Anden. Och det var alltså Johannes här när han fick se Gud.

Det är också intressant att se att man kan se Gud och leva. Det gjorde Johannes här. Han såg Gud och överlevde. Men han var frälst i Jesu namn och fri från synd genom Jesu försoning.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar