måndag 24 oktober 2016

Himlen 13,
Jesus har berett rum åt oss genom sin offerdöd


I Joh 14 beskriver Jesus också det här, att vi alla är tillsammans, Gud i oss och vi i Gud, Jesus i Fadern och Fadern i Jesus, Den Helige Ande i Jesus, etc. Vi skall titta det.


Joh 14:1. Ni skall inte låta någon skrämma era hjärtan. Tro [lita] på Gud och tro [lita] på mig.
Joh 14:2. I min fars hus är det många rum, men om så inte skulle vara säger jag er ju [väl, då]: Jag går för att göra i ordning utrymme åt er.
Joh 14:3. Och om jag reser och gör i ordning plats åt er, så kommer jag igen och tar emot er till mig. För där jag är ska ni också vara.
Joh 14:4. Och var jag går vet [förstår] ni och vägen vet [förstår] ni
Joh 14:5. Tomas förklarar för [frågar] honom: Jesus [Herre], vi vet [förstår] inte var du går och hur man får kraft [makt] att se den vägen.

Här ser vi bakgrunden, Lärjungarna är förvirrade och förstår ingenting. Jesus skall lämna dem för att bli det offer som Gud hade tänkt sig.

Det är intressant med formuleringen, Jag går för att göra utrymma åt er. För det Jesus gjorde var ju att gå till sin offerdöd. Det var genom den som vi kunde tas emot av Gud. Och som Jesus uttryckte det, få rum.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar