torsdag 20 oktober 2016

Himlen 9,
De 4 väsendena



Vi kan läsa mera om de 4 väsendena som vi såg i Upp 4:6 – 8. Den finns mera utförligt i Hes 1 och vi skall titta på det också.


Hes 1:1 Och det hände i det 30:e året på den 4:e dagen i 5:e månanden, och jag var bland de som förts bort över floden Kebar, att han öppnade himmelen och jag såg Guds utseende [en syn från Gud].
Hes 1:2 I 5:e månaden det 5:e året efter konung Jojakins bortförande.
Hes 1:3 Och Jesus [Jashve] talade till Hesekiel, Busis son, präst i kaldéernas land vid floden Kebar, och han blev vidrörd där av Jesu [Jahves] hand.

Här i vers 1 – 3 presenterar Hesekiel sig.

Hes 1:4 Och jag såg en stark ande [vind] komma från norr som ett stort moln, och en betagande eld och ljus runt omkring det och mitt i, glänsande färger [ett glänsande öga] ut från elden.

Återigen ser vi att Gud är Ande, Det var när Anden blåste som Hesekiel såg.

Hes 1:5 Och mitt i, något som liknade 4 väsen, och deras utseende det är likt en människa [Adam].

Här ser vi att totalt sett ser väsendena ut som en människa. Och det är så Hesekiel ser dem och de 4:a Väsendena är de 4:a formerna av Gud, så Gud har alltså utseendet av en människa i Hesekiels ögon. Och vi vet att Jesus är vår Gud och ett av väsendena och han var ju en sann människa på samma gång som han var sann Gud.

Och det intressanta är att det är genom Jesus som Gud har visat sig för oss. Och då i formen av en människa.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar