torsdag 9 februari 2017

Frälsaren 93,
Endast Jesus och Israels Gud skall vi tillbe


Vi skall bara tillbe Jesus det ser vi här. Johannes försöker tillbe Ängeln. Men det är fel, det är Jesus som är Gud.

Upp 22:8. Och jag Johannes, som ser och hör det här, faller ner, när jag ser och hör, för att tillbe framför ängelns [sändebudets] fötter, han som visade mig det här.
Upp 22:9. Men han säger till mig: Se upp, gör inte så. För jag är din medtjänare och dina bröders profeternas och deras som bevarar skriftens [bokens] ord. Det är Gud du skall tillbe.


Det finns mänga avgudar idag som folk tillber. Och det finns t o m Religioner som anser att man skall blanda allt det här och tillbe alla Gudar. Jesus är en av dem säger man. Men det säger inte Bibeln.

Det är Jesus man skall tillbe. Det är Jesus som är vår Gud.

När Israels barn fick Buden så var det här Budet det första.
Det som just handlar om att man inte skall ha någon annan Gud.

2 Mos 20:3.  Ingen annan Gud skall någonsin finnas inför dig [i din närvaro].
2 Mos 20:4.  Du skall inte göra dig någon skulptur [avgudabild] av någonting överhuvudtaget [och inte skall ni låta smörja något], som är i himmelen [skyn] ovanifrån eller som är på marken underifrån, eller som är i vattnet underifrån i förhållande till marken.
2 Mos 20:5.  Du skall inte dyrka [falla ner för, buga dig för] dem och inte skall du arbeta för [göra bruk av] dem, för jag Jesus [Jashve], din Gud är en svartsjuk [ivrig, nitälskande] Gud, som låter barnen bära fädernas straff i 3:e led och i 4:e led, genom att de blir mina fiender [hatobjekt].

Det är bara Gud, Israels Gud och Jesus, vi skall dyrka. Det är Jesus som är vår Gud. Ja allt annat är avgudar. Destruktiva krafter ifrån djävulen.

Och Änglar de är som det står här våra medtjänare. Men några gudar eller ens halvgudar är de inte.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar