tisdag 3 maj 2016

Kyrkans undergång 40
Ibland är det tufft i en demokrati, Jesus fostrar oss

Det är inte alltid en demokrati fungerar precis som den skall och då får vi jobbiga tider, Jesus fostrar oss så att vi på nytt går hans väg. I Sverige är vi inne i en sådan period. Där vi tror vi kan klara oss utan Jesus, och får se resultatet av det. Ett samhälle i nedgång.


Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

Här ser vi vad som kommer att hända med våra demokratiska samhällen om vi inte har Jesus med, om vi inte ändrar oss från det vi har idag. Då kommer vi att få känna på Jesu Aga, Jesu Fostran.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.

Men om vi tar emot honom då kommer hans rike. Då blir det festmåltid. Och det är alltså det som skall komma här. Guds rike och Guds festmåltid, bröllopet det fantastiska som Gud har lovat oss. Festen kan börja.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar