söndag 4 juni 2017

Jesus samlar Israels folk och är deras Kung för Evigt



I går läste vi i Jes 54 hur inget vapen som görs mot Israel ska ha framgång. Och idag ska vi titta på Mik 4 där Gud säger samma sak. Gud samlar israel, och det är Israel som ska ha framgång, de ska vinna över alla sina fiender. Gud är med dem.

Mik 4:6.  På den dagen säger Jesus [Jashve] hämtar jag åter de betryckta [haltande, böjda] och jag samlar de fördrivna och de som jag skall låta föda [de som jag lät göra ont].
Mik 4:7.  Och jag gör hennes betryckta [haltande, böjda] till några som skall bestå, och de bortförda till ett väldigt folk och Jesus [Jashve] är kung över dem på berget Sion från nu och alltid i evighet.


Här kan vi åter läsa hur Jesus samlar Israel. Vi har tidigare läst det i fler olika Bibelord. De har varit betryckta, men nu samlar Gud dem till ett stort folk. Och vi ser att det är Jesus som är deras kung. Han kommer att vara det för Evigt.

Och det är det vi ser just nu. Vi ser hur Israel samlas och De växer hela tiden. För Gud för hem dem och de blir fler och fler som har samlat sig i Israels land.

Och Det är Jesus som är deras Kung. Det är Jesus som gör allt det här för dem fast de inte ens förstår det än, så är Jesus där. Det kan vi läsa i vers 7. Och som vi sagt tidigare, Jashve i gamla testamentet det är Jesus, Han som föddes och kom som människa och blev vår frälsare.

Det är alltså han som också är Israels frälsare.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar