måndag 26 juni 2017

Ändetiden 118,
Paradiset är Jesu frälsning



Vi fortsätter här att titta på Sång i Juda land som finns i Jes 26 – 27. Det är en intressant sång som berättar vad som ska hända i ändens tid.

Och här har vi kommit till slutet, den tid som motsvarar Paradiset. Jesu trädgård. Det fantastiska tillstånd som alla på Jorden ska leva i en gång.

Jes 27:2.  På den tiden har han en skön [vacker] trädgård för att bo där tillsammans med henne.

Jes 27:3.  Jag Jesus [Jashve] är dess vakt, för att vårda vattnar jag den, för att ingen skall fördärva vaktar jag den dag och natt.
Jes 27:4.  Vrede finns inte i mig, om den ger mig taggar och ogräs [törne] rusar jag till kamp mot det, jag bränner allt ihop.
Jes 27:5.  Och det är mod [säkerhet] i min styrka, det ger fred for mig, frid för mig.

Här får vi åter se att livet i Jesus är som en underbar trädgård, som ett paradis och det är Jesus själv som sköter det. Och ser till att där inte är ogräs.

Och det är som i 1 Mos 2 där Gud också skapade en lustgård. Paradiset och Jesus sattes i den. Ja frälsningen i Jesus är denna lustgård.

Och det kommer alltså att bli något för alla. Hela jorden kommer att bli som en Lustgård.

Vi kan också läsa om det här i Upp 22:1 – 5

Upp 22:1. Och han visar mig en ren flod, med livets vatten, skinande [klart] som kristall, som kommer från Guds och Lammets tron.
Upp 22:2. I mitten med dess gata [torg] och floden på båda sidor, är livets träd, som ger 12 skördar, för det ger sin frukt varje månad, och trädets blad är till folkens omsorg [vård, helande].
Upp 22:3. Och ingen förbannelse [plåga] skall vara mer, och Guds och Lammets tron skall stå i den, och hans tjänare skall tjäna honom.
Upp 22:4. Och de skall se hans ansikte och hans namn på sina pannor.
Upp 22:5. Och där skall inte vara natt. Och de har inte behov av någon lampa eller solens ljus, för Jesus [Herren] Gud lyser över [på, åt] dem och de skall regera i evigheters evigheter.

Här har vi Uppenbarelsebokens version av lustgården. Och man blir alltid lika betagen när man läser den. För man riktigt känner Guds fred och Guds frid. Och dit ska vi alltså komma en gång. Hela världen ska bli så här, fulla av Gud och hans vilja.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar