Guds Generalplan 15,
Jesus Segrar
Nu
är det dags att fira. Nu har segern vunnits
1 mos 9:20 <Trad:> Och Noa
stannade på marken och han planterade en vingård.
| <Alt:> Och Noa [Herren, vilan, ledaren] blev mänsklighetens sårade och
tillsatte vingårdsarbetare.
1 mos 9:21 <Trad:> Och
han drack av vinet och han blev drucken och han var naken inne i sitt tält.
| <Alt:> Och han blev utplånad för festen och han blev
belönad och han var uppenbarad, mitt inne i sitt tabernakel [tält, hem].
Noa
en symbol för Jesus,
firar nu segern. Och han är naken precis som Adam och Eva var i lustgården. Vi är alltså tillbaka där. Där allt är
uppenbart och den
fulla sanningen råder.
Berättelsen
i fortsättningen kan ses som en profetia på vad som kommer att hända med de
olika grenarna i Guds församlingsträd. De tre bröderna Sem, Ham och Jafet kan ses som
representanter i tidsföljd för de tre
grenarna:
1
Sem, Israels folk
2
Ham, den första kristna församlingen under de första århundradena.
3
Jafet, den församling som uppstod under reformationen och framåt.
Kanan som var Hams son
kan följaktligen ses som den Katolska kyrkan som uppstod ur den ursprungliga
kyrkan efter 300 år.
1 mos 9:22 <Trad:> Och Ham
fader till Kanaan, såg sin faders nakenhet och han berättade det för sina 2
bröder som var utanför.
| <Alt:> Och Ham [värme] fader till Kanaan [ödmjuk, handelsman], lydde sin faders visdom och han
förkunnade den för sina 2 bröder på utsidan [utomhus].
Ham
som är en symbol på den första kristna kyrkan ser Jesu härlighet och tog emot
den, och förde den vidare, till sina bröder.
1 mos 9:23 <Trad:> Och Sem
och Jafet tog en mantel och lade på sina skuldror och de gick baklänges och
täckte över sin nakne fader utan att titta.
| <Alt:> Och Sem [den kallade] och Jafet [han som expanderar, han har rymlig moral] tog Guds
namn och satte på sitt Tabernakel [tält] och båda gick baklänges och dolde sin faders
vishet, inte bara hans uppenbarelse.
Men
de två bröderna klara inte av att ta emot den utan går baklänges. De kan inte
riktigt acceptera Jesu fulla försoning och kraft utan måste täcka över den.
Och
det kan vi se i Historien att den kraft och ande som fanns i den första
församlingen, den som fanns före år 300 den hade svårt att etablera sig och det
både i den Judiska miljön men också i den senare kristna miljön.
1 mos 9:24 <Trad:> Och Noa
vaknade från sin berusning och fick veta vad han minste son hade gjort mot
honom.
| <Alt:> Och Noa stod upp från sin förintelse [förtryck] och han erkände den välsignelse
[sanning] hans yngste
son hade blivit [gjort] för honom.
1 mos 9:25 <Trad:> Och han
sade: Förbannad är Kanaan, en slavars slav skall han bli för sina bröder.
Noa
förbannar nu Kanan, son till Ham. Och vi vet att så blev det. Den Katolska
kyrkan som kom runt år 300, var en kyrka som gått snett. Som fört in annat i
sin tro.
1 mos 9:26 <Trad:> Och han
sade välsignad är Jesus [Jashve], Sems Gud och må Kanaan vara hans slav.
| <Alt:> Och han sade: Välsignad är Jesus
[Jashve], mitt Gudanamn, och Kanaan må
vara den som gör verket, hans folk.
Här
er vi i den traditionella översättningen hur Kanan, den katolska kyrkan skall
vara en träldomskyrka. Och i den alternativa översättningen ser vi att det är
den Katolska kyrkan som skall göra jobbet. Och det vet vi att tack vare den
katolska kyrkan så blev Jesus och hans frälsning bevarade och tron på Jesus
finns idag 2000 år efter hans död och uppståndelse.
1 mos 9:27 <Trad:> Gud ska
utvidga Jafet och han må bo i Sems tält, och må Kanaan var slav åt dem.
| <Alt:> Gud övertygar Jafet och han ska bo i mitt
namns Tabernakel, och Kanaan [den ödmjukade] skall vara den som gör verket, hans folk.
Här
ser vi hur välsignelsen skall komma till Jafet. Han skall komma in i Guds fulla
vilja, Bo i Guds tabernakel. På samma sätt som reformationen ledde hän till
1800 och 1900 talets väckelser och Ande utgjutelse etc.
Men
Kannan den Katolska kyrkan skall fortsätta att vara en träldomskyrka.
Det
är intressant att se att de här berättelserna som kan tyckas kryptiska och man
förstår dem inte riktigt faktiskt har ett innehåll som är fascinerande när man
börjar titta på det, och ser att Gud viste vad han gjorde när han skrev de här
första kapitlen i Bibeln.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar