torsdag 9 juli 2015

Guds Generalplan 15, Jesus Segrar

Nu är det dags att fira. Nu har segern vunnits

1 mos 9:20 <Trad:> Och Noa stannade på marken och han planterade en vingård.
| <Alt:> Och Noa [Herren, vilan, ledaren] blev mänsklighetens sårade och tillsatte vingårdsarbetare.
1 mos 9:21 <Trad:> Och han drack av vinet och han blev drucken och han var naken inne i sitt tält.
| <Alt:> Och han blev utplånad för festen och han blev belönad och han var uppenbarad, mitt inne i sitt tabernakel [tält, hem].

Noa en symbol för Jesus, firar nu segern. Och han är naken precis som Adam och Eva var i lustgården. Vi är alltså tillbaka där. Där allt är uppenbart och den fulla sanningen råder.

Berättelsen i fortsättningen kan ses som en profetia på vad som kommer att hända med de olika grenarna i Guds församlingsträd. De tre bröderna Sem, Ham och Jafet kan ses som representanter i tidsföljd för de tre grenarna:

1 Sem, Israels folk
2 Ham, den första kristna församlingen under de första århundradena.
3 Jafet, den församling som uppstod under reformationen och framåt.

Kanan som var Hams son kan följaktligen ses som den Katolska kyrkan som uppstod ur den ursprungliga kyrkan efter 300 år.

1 mos 9:22 <Trad:> Och Ham fader till Kanaan, såg sin faders nakenhet och han berättade det för sina 2 bröder som var utanför.
| <Alt:> Och Ham [värme] fader till Kanaan [ödmjuk, handelsman], lydde sin faders visdom och han förkunnade den för sina 2 bröder på utsidan [utomhus].

Ham som är en symbol på den första kristna kyrkan ser Jesu härlighet och tog emot den, och förde den vidare, till sina bröder.

1 mos 9:23 <Trad:> Och Sem och Jafet tog en mantel och lade på sina skuldror och de gick baklänges och täckte över sin nakne fader utan att titta.
| <Alt:> Och Sem [den kallade] och Jafet [han som expanderar, han har rymlig moral] tog Guds namn och satte på sitt Tabernakel [tält] och båda gick baklänges och dolde sin faders vishet, inte bara hans uppenbarelse.

Men de två bröderna klara inte av att ta emot den utan går baklänges. De kan inte riktigt acceptera Jesu fulla försoning och kraft utan måste täcka över den.  

Och det kan vi se i Historien att den kraft och ande som fanns i den första församlingen, den som fanns före år 300 den hade svårt att etablera sig och det både i den Judiska miljön men också i den senare kristna miljön.

1 mos 9:24 <Trad:> Och Noa vaknade från sin berusning och fick veta vad han minste son hade gjort mot honom.
| <Alt:> Och Noa stod upp från sin förintelse [förtryck] och han erkände den välsignelse [sanning] hans yngste son hade blivit [gjort] för honom.
1 mos 9:25 <Trad:> Och han sade: Förbannad är Kanaan, en slavars slav skall han bli för sina bröder.

Noa förbannar nu Kanan, son till Ham. Och vi vet att så blev det. Den Katolska kyrkan som kom runt år 300, var en kyrka som gått snett. Som fört in annat i sin tro.

1 mos 9:26 <Trad:> Och han sade välsignad är Jesus [Jashve], Sems Gud och må Kanaan vara hans slav.
| <Alt:> Och han sade: Välsignad är Jesus [Jashve], mitt Gudanamn, och Kanaan må vara den som gör verket, hans folk.

Här er vi i den traditionella översättningen hur Kanan, den katolska kyrkan skall vara en träldomskyrka. Och i den alternativa översättningen ser vi att det är den Katolska kyrkan som skall göra jobbet. Och det vet vi att tack vare den katolska kyrkan så blev Jesus och hans frälsning bevarade och tron på Jesus finns idag 2000 år efter hans död och uppståndelse.

1 mos 9:27 <Trad:> Gud ska utvidga Jafet och han må bo i Sems tält, och må Kanaan var slav åt dem.
| <Alt:> Gud övertygar Jafet och han ska bo i mitt namns Tabernakel, och Kanaan [den ödmjukade] skall vara den som gör verket, hans folk.

Här ser vi hur välsignelsen skall komma till Jafet. Han skall komma in i Guds fulla vilja, Bo i Guds tabernakel. På samma sätt som reformationen ledde hän till 1800 och 1900 talets väckelser och Ande utgjutelse etc.

Men Kannan den Katolska kyrkan skall fortsätta att vara en träldomskyrka.

Det är intressant att se att de här berättelserna som kan tyckas kryptiska och man förstår dem inte riktigt faktiskt har ett innehåll som är fascinerande när man börjar titta på det, och ser att Gud viste vad han gjorde när han skrev de här första kapitlen i Bibeln.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar