Berättelsen när Jesus träffar den samariska kvinnan
vid Sykar s brunnen är en berättelse som på ett bra sätt visar hur Jesus ser på de som har en tro som inte
är helt som vår egen kristna tro.
Judarna ville inte ha något med Samarierna att göra för de hade
inte den sanna judiska tron utan
hade blandat in annat, på samma sätt
som Islam har blandat in annat i sin tro.
I den här berättelsen får vi se hur Jesus ser på det.
Och läser man noga ser man att berättelsen
verkar profetisk. Det som händer kvinnan är det som kommer
att hända inom Islam.
Vi ser också i den här berättelsen att kvinnan säger att Jesus är en profet
och profet brukar ofta vara ett tecken
på att det är Islam de handlar om.
Även inom Islam påstås
det att Jesus skall komma och ta över. Och då innebär det att
här är det en överenstämmelse. Och att tron på Jesus tar över är också vad den här berättelsen
visar.
Joh 4:1. Eftersom
Jesus [Herren, Jashve] får veta att Fariséerna hör att Jesus [Frälsaren] får
fler lärjungar och döper fler än Johannes [han ger nåd].
Joh 4:2. Men Jesus
[frälsaren] döpte inte utan lärjungarna.
Joh 4:3. Lämnar han
därför Judéen * och går tillbaka till Galiléen **.
{* Judéen=firad,
prisad, vördad, dyrkad| ** Galiléen = cirkel, fällbar, ringa, gräns, kust,
land}
Joh 4:4. Men det var
nödvändigt för honom att gå genom
Samarien [vaktstation].
Vi ser här att upptakten är att Jesus har framgång och
det resulterar i att han behöver passera
Samarien. Redan här kan vi se en parallell till vår tid där Kristendomen
och tron på Jesus har haft framgång. Men nu kommer Islam och breder ut sig och
påverkar hela vår värd.
Joh 4:5. Han kommer
då till en Samarisk stad som kallas Sykar* i närheten av den mark som Jakob [hälfångaren, ersättaren] gav till Josef [ökande, fortsättande] sin son.
{* Sykar = starkt
vin, starka drycker}
Vi ser här att Islam har etablerat sig i gamla judiska områden. Här nämns både
Jakob och Josef.
Joh 4:6. Och han var vid Jakobs källa, och Jesus
[Frälsaren] var trött av vandringen, så han satte sig vid källan. Det var vid
6:e timmen.
Joh 4:7. En kvinna
från Samarien kommer för att dra upp vatten. Jesus [Frälsaren] säger till
henne: Ge mig att dricka.
Joh 4:8. För hans
lärjungar hade gått till staden för att köpa mat.
Jesus vill ha något att dricka. Han vill att alla
människor skall bidra till ett liv i välsignelse, även de som inte har den helt
rätta tron.
Joh 4:9. Den
samariska kvinnan säger till honom: Hur
kommer det sig att du som är jude frågar
mig om något att dricka, jag är en
samarisk kvinna, och judar* använder inget tillsammans med samarier.
{* från Juda =
firad, prisad, vördad, dyrkad}
Det här känns helt fel, för Kristna och Islam är helt olika trosuppfattningar.
Joh 4:10. Men Jesus
[Frälsaren] svarar då och säger: Om du hade förstått Guds fria gåva, och vem
det är som säger till dig "ge mig att dricka". Då frågar du ju honom
för då ger han dig ju levande vatten.
Jesus
förklarar för henne att det är han som har
det vatten, det liv som hon behöver.
Det vatten som finns i källan håller inte måttet här.
Joh 4:11. Men
kvinnan säger till Jesus [Herre, Jashve]: Men du har inget kärl och källan är
djup. Varifrån har du det levande vattnet.
Joh 4:12. Du är väl
inte större än vår fader Jakob*, som är den som gett oss den här källan, och
från den drack han och hans barn och hans boskap.
{* Jakob =
hälfångaren, ersättaren}
Men för Islam är Jesus
inte förmer än andra lärde. Han har inget att komma med som är
speciellt.
Joh 4:13. Jesus
[Frälsaren] svarar och säger till henne: Alla som dricker från det här vattnet,
kommer att bli törstiga på nytt.
Joh 4:14. Den som däremot dricker från det vattnet
som jag skall ge honom, han törstar aldrig i evighet, för det vatten som
jag skall ge till honom det kommer att föda en vatten källa i honom och den
forsar fram till evigt liv.
Jesus förklarar att det är tron på honom som ger liv, inte det gamla vattnet som kommer från
brunnen, även om den var från Jakob och Josef, Och här ser vi igen att tron som bygger på de gamla uppfattningarna
men som inte vill ha med Jesus som den han är det håller inte.
Joh 4:15. Kvinnan
säger till honom: Jesus [Herre, Jashve] ge mig det vattnet, så att jag inte
törstar och inte måste gå hit och dra upp vatten.
Kvinnan vill ha Jesus
och inte den träldom som finns i Islam, även om hon kanske inte riktigt
förstått det hela än.
Joh 4:16. Jesus
[Frälsaren] säger till henne: Gå och kalla på din man och kom hit.
Joh 4:17. Kvinnan
svarar och säger: Jag har ingen äkta man. Jesus [Frälsaren] säger till henne:
Du svara rätt "jag har ingen äkta man".
Joh 4:18. För du har
haft [har] 5 män, och den du har nu är inte din man, det är sant det du har
sagt,
Här kan vi läsa att kvinnan har 5 män som inte är
hennes. Det är intressant för Islam har 5 pelare, som är ett hopkok av det som fanns från andra
religioner. Och även i övrigt bygger Islam på att man blandar in från
andra.
Joh 4:19. Kvinnan
säger till honom: Jesus [Herre, Jashve] jag känner [lägger märke till] att du är en profet.
Här ser vi att Kvinnan tycker att han är en profet. Profet är ofta en signal på att det handlar om Islam.
Joh 4:20. Våra Fäder
ber [bad] här på berget, och ni säger att i Jerusalem* är den plats där man
skall tillbe.
{* Jerusalem =
Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Joh 4:21. Jesus
[Frälsaren] säger till henne: Kvinna tro mig, det kommer en tid då det varken är på berget här eller i Jerusalem ni kommer att tillbe Fadern.
Joh 4:22. Ni tillber
det ni inte känner [förstår], vi tillber det vi känner [förstår] för
frälsningen är från Judarna.
Joh 4:23. Men det kommer en tid och det är nu, när de
som är sanna tillbedjare kommer att tillbe Fadern i ande och sanning, för
Fadern själv vill ha [efterfrågar] sådana tillbedjare.
Joh 4:24. Gud är ande och de som tillber honom
måste [bör, må] tillbe i ande och sanning.
Här ser vi att det
inte är
platsen som
har betydelse utan
inställningen. Det skall vara i Ande och Sanning.
Det är det Gud vill ha när vi ber. Platser och ceremonier är inte det viktiga.
För Islam
är det ju viktigt att vända sig mot
Meka, det är alltså inget som Gud står bakom.
Joh 4:25. Kvinnan
säger till honom: Jag vet att Messias*
kommer, han som kallas den smorde [Kristus], när han kommer skall han
berätta [proklamera, göra känt] allt.
{* Messias = smord,
invigd, Kristus, smord till präst, smord till kung}
Här ser vi alltså att Jesus skall komma också inom Islam.
Joh 4:26. Jesus [Frälsaren]
säger till henne: Det är jag* som är
han, jag som talar till dig.
{* jag är=på
hebreiska, yhvh i första person, Jashve, Jeshua, Jesus}
Och här
har alltså Jesus kommit också till den Islamska värden.
Joh 4:27. Och i det
samma kommer hans lärjungar, och de förundrar sig att han talade med en kvinna,
men ingen säger: Vad söker du eller vad talar du med henne om.
De som tror på Jesus, de kristna kommer att förundra sig.
Vi kan också se här att det Jesus talade med här var en kvinna, något som ofta
symboliserar en församling i bibeln.
Joh 4:28. Då lämnar
kvinnan sin vattenkruka och går bort till staden och berättar för människorna.
Joh 4:29. Kom hit,
se människan som säger allt till mig som jag gjort, han är väl inte Messias.
Kvinnan sprider tron och missionerar inom sin tro. Det blir alltså spridning inom Islam av tron
på Jesus.
Joh 4:30. Då går de
ut från staden och de följde med till
honom.
Många kommer till tro och
kommer till Jesus.
Joh 4:31. Och under
tiden sade lärjungarna till honom: Rabbi [lärare, mästare] ät.
Joh 4:32. Men han
säger till dem: Jag har mat att äta som ni inte vet [förstår].
Joh 4:33.
Lärjungarna säger då till varandra: Det är väl ingen som bär ut mat att äta
till honom.
Joh 4:34. Jesus
[Frälsaren] säger till dem: Min mat det är att jag gör hans vilja som sänder
mig, och jag vill göra färdigt [uppfylla] det arbetet.
För Jesus är det här
viktig och måste utföras utan att störas.
Joh 4:35. Säg därför
inte: Det är ytterligare en fyramånaders period och så kommer det skörd. Se jag
säger er, lyft upp era ögon och se omgivningarna [trakten], de är vita för
skörd redan nu.
Vi ser här att det här leder till skörd i Guds rike. Mänga kommer nu till tro på Jesus från
Islam.
Joh 4:36. Och han
som skördar får lön när det leder till frukt, till evigt liv, så att också han
som sår kan glädja sig tillsammans med honom som skördar.
Joh 4:37. För med
det här är det ordet sant att den ene sår och den andre skördar.
Joh 4:38. Jag sänder
er alltså att skörda där ni inte har arbetat, andra har arbetet och ni har
kommit till deras arbete [möda].
Här ser vi hur det här är en skörd som kommer utan
sådd, utan arbete.
Joh 4:39. Och många
samariter från staden kommer till tro [tror] på honom, på grund av kvinnans
ord, från vittnesbördet "han är den som sade mig allt som jag har
gjort".
Joh 4:40. Därför
kommer samariterna till honom och ber honom att stanna hos dem, och han stannar
där i två dagar.
Joh 4:41. Och många fler kommer till tro [tror] på
grund av hans egna ord.
Joh 4:42. Och de
sade till kvinnan att, vi tror inte längre på grund av dit tal, för vi har
själva hört och vi förstår att han verkligen
är värdens frälsare, Messias [Kristus, den Smorde].
Det här sprider sig
och nu är det inte bara den första vågens Jesus tro utan överallt upplever man Jesus inom Islam.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar