Guds
Generalplan 11, Den nytestamentliga församlingens historia
Om man nu ser Kains släkttavla som en profetia
på Israels historia, så är det naturligt att också se Sets
släkttavla som en profetia på den
nytestamentliga församlingens historia. Låt oss titta lite på det.
Vi kan läsa om hur församlingen i nya
testamentet består av 7 församlingar, det ser vi i Upp 2 och 3. Och det är intressant att se om vi kan identifiera dem i den här
uppräkningen. Låt oss börja med att gå igenom dem så som de står i
Uppenbarelseboken, och blev i historien.
Efesos (Upp 2:1 – 7). Den judekristna församlingen som
tappade sin plats i ljusstaken därför att den kristna tron tog slut bland
judarna.
Smyrna (Upp 2:8 – 11). Den första hednakristna
församlingen som erövrade hela Romarriket, genom att det blev kristet.
Pergamon (Upp 2:12 – 17). Där man börjar att blanda in
avgudadyrkan. Alltså den tid när kristendomen blev stadsregion i Romarriket, och
man började med helgon dyrkan och Maria dyrkan etc.
Tyatira (Upp 2:18 – 29). Den församling där profetissan
Jesabel förvirrade. En profetia på Islam. Där Muhammed, den falske profeten har
rört till det och infört saker som inte har i Jesu församling att göra. Och vi
kan läsa om hur klart Gud tar ställning mot den falske profeten, kvinnan
Jesabel (Upp 2:20 – 23).
Sardes (Upp 3:1 – 6). Reformationskyrkan, en
församling som gick åter till rötterna även om man inte kom hela vägen fram än.
Filadelfia (Upp 3:7 – 13). Väckelsekristendomen på 1800
talet och början av 1900 talet, där Guds kraft åter gick fram med Ande och
kraft och som också blev förebilden för Messias rörelsen inom Judendomen som vi
ser expanderar idag.
Laodicea (Upp 3:14 – 22). Den sista kyrkan som har
tappat Jesus på vägen. Som varken är kall eller varm utan naken och blind. Den
kyrka som vi har idag i stora delar av kristenheten.
Om vi nu lägger ut de här 7 församlingarna över
de 10 namnen som finns uppräknade här. Kan vi då se ett samband. Låt oss se
efter.
1 mos 4:25 <Trad:> Och Adam
var åter tillsammans med sin hustru och hon födde en son och hon kallade honom
för namnet Set för Gud har gett en annan avkomma till mig, i stället för Abel
för Kain dödade honom.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] var åter tillsammans med sin
hustru och hon födde en son och hon kallade honom för namnet Set [den ditsatte, den givne, ersättaren] för Gud har
gett en annan styrka till mig, i stället för Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad] för Kain
[spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] dödade
honom.
Set var som vi ser här en ersättare för Abel, som ju var en Jesus gestalt. Och vi ser att Set
just betyder ersättaren. Med andra ord så är Set också en profetisk bild
på Jesus.
1 mos 4:26 <Trad:> Också åt
Set föddes en son, namnet hans var Enos för han lät det bli vanligt att åkalla
i namnet Jashve.
| <Alt:> Också åt Set föddes en son, namnet hans var
Enos [människa, en
dödlig, tjänare] för han lät sig genomborras [vanhelgas] så att man åkallade i Jesu
[Jashves] namn.
När vi nu kommer till Enos så ser vi att också hans namn betyder människa, en dödlig, tjänare.
Och det står att han lät
sig genomborras precis som Jesus som dödades för vår skulle. Det är då
naturligt att se det här som den första församlingen som blev ett med Jesus och
hans död och som började åkalla i Jesu
namn som det står.
Här har vi alltså Efesos den första församlingen.
1 mos 5:9 Och Enos levde i nittio år och avlade Kenan [han som byggde boplats].
Kenan står då logiskt för den andra församlingen Smyrna, den första hednakristna församlingen, och man ser här att det var
under den tiden som Jesus upprättade
sin boplats, tron på Jesus tog över i Romarriket.
1 mos 5:12 Och Kenan levde i 70 år och avlade Mahalalel [Guds ryktbarhet, Guds pris, prisad av Gud].
Mahalalel är då logiskt Pergamon, det var den
Romerskt katolska kyrkan och vi kan se att kyrkan nu blev berömd och ryktbara, precis som den
Romersk katolska kyrkan dominerade i västvärlden på den
tiden, ja var den officiellt godkända religionen.
1 mos 5:15 Och Mahalalel levde i 65 år och avlade Jered [sänkan, han i sänkan, han som fallit ned, han som
minskat, han som darrade av skräck].
Jered är då Tyatira
som är den Islamska värden och vi
ser här hur det är sänkan, den
som föll.
Precis som Islam förlorade Jesus och mycket av det som fanns i Kristendomen,
och blev en religion där man levde i skräck.
1 mos 5:18 Och Jered levde i 162 år och avlade Hanok [inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans
tält för dig, din nåd].
Här ser vi Hanok - inledningen, den initierade, hans nåd mot dig, hans tält för dig, din nåd.
Han är då naturligt den 5:e kyrkan alltså Sardes. Det svarar mot att det är inledningen
på en ny period, En period när Gud upprättar
sin församling igen. När Gud nåd
lyfts fram etc. Och här syftar vi då på reformationskyrkan från 1500 talet och framåt.
1 mos 5:21 Och Hanok levde i 65 år och avlade Metusela [pilmanen, spjutmannen, mannen med tillväxt, manen som
skilde sig, döden som breder ut sig, spjutets död].
Nästa är sedan
Metusela - pilmannen,
spjutmannen, mannen med tillväxt, manen som skilde sig,
döden som breder ut sig, mannen som breder ut sig, spjutets död.
Här ser vi nästa församling Filadelfia. Väckelserörelserna från 1700 talet och framåt. Det är en
kluven tid. Det är både tillväxt och
expansion i Guds rike men också
en ondskans utbredning. Här kan vi
känna igen mycket av det som varit den sista tiden. En tid när Guds frälsning
breder ut sig över hela jorden men också hur ondskan tar för sig. Och vi har TV
satelliter som når in överallt med Guds budskap. Samtidigt med att ondskans
grepp hårdnar och vi har Gudsförnekarna som kommer fram i Franska revolutionen och
vi har 1:a och 2:a världskriget och vi har dagens situation när ondskan på nytt
tar för sig.
1 mos 5:24 <Trad:> Och
Hanok vandrade med Gud och han försvann för Gud tog bort honom.
| <Alt:> Och Hanok vandrade med Gud och han var
ingenting i sig själv, när Gud tog hand om [accepterade] honom.
Men samtidigt ser vi att Hanok nämns på ett alldeles speciellt sätt
igen i vers 24. Hanok står alltså för en tid när man vandrar nära Gud. Det
här står nämnt efter både Hanok och
Metusela, även om det är Hanok som nämns. Det stämmer med hur den
reformation som kom på 1500 talet var starten också på den väckelse som kom
under 1700 och 1800 talet. Både Sardes och Filadelfia var församlingar som
vandrade nära Gud, där alltså hans ande och närvaro var viktig. Precis som det
står i vers 24.
Man kan spekulera i var formuleringen ”Gud
tog bort honom” kan betyda, det kanske syftar på Ändens tid eller på kyrkan som
skall störta samman i Upp 18. I den alternativa översättningen läser vi i
stället. Han var ingenting när Gud tog hand om honom. En formulering som
stämmer med hur det var när väckelsen kom ur ingenting och växte sig stark.
1 mos 5:25 Och Metusela levde 187 år och avlade Lemek [ditt folk, till
fattigdom, ditt varför].
Nu kommer Lemek,
och Lemek hade vi också som sista person i Kains släkttavla. Här går alltså släkttavlorna ihop, och det är det som kommer att ske i den sista tiden. Jesus kommer att förena de Kristna och Israels
folk till ett folk. Och vi ser att Lemek står för ”ditt folk”.
Guds folk kommer nu upprättats.
Det står också för ”din fattigdom”, och därmed också för Laodicea som
var en församling som var fattig och
blind. Så medan Gud verkar och upprättar sitt folk så kommer kyrkan att
tappa sin kraft och stå inför världen som avslöjad och utan sanning. Det är en
intressant bild som kan tyckas svårt att förstå idag.
1 mos 5:28 Och Lemek levde 182 år och avlade en son.
1 mos 5:29 <Trad:> Och han
kallade honom namnet Noa i det han sade: Han skall trösta oss vid arbetet och
vid våra händers möda med marken som Jashve förbannade.
Noa är sedan nästa i ordning och Noa står för en ny Jesus
gestalt, och det ser vi när vi börjar läsa
berättelsen om Noa, som var en fullkomligt rättfärdig man i sin generation, som
vandrade tillsammans med Gud.
1 mos 5:31 Och Lemeks alla dagar var 777 år, och sedan dog han [och han blev en man].
Lemek blev 777 år
alltså ett tretal av fullkomlighet. 7 står för helhet och
fullhet. Och därmed är vi framme och Gud har gjort det som är fullkomligt och
han är nu färdig.
Är det här något väsentligt
i den Kristna Tron, Nej naturligtvis inte. Men det är intressant att i de här
delarna med Släkttavlor som mänga t o m hoppar över för de är så meningslösa
kan det tyckas. Där kan man se och skönja ett budskap och en profetia som Gud
lagt ned.
Så åter igen, de här
första kapitlen i Bibeln är oerhört innehållsrika, och det profetiska budskap
som man ser när man vågar se det andliga innehållet i berättelserna är enormt fascinerande,
Tänk att Gud viste allt redan från
början.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar