Islam i Bibelns Profetior, Islam är som den
blindfödde mannen som Jesus öppnar ögonen på
Läser man den här berättelsen så ser man att det finns
många likheter mellan den här och berättelsen om kvinnan vid Sykar s brunnen,
och det gör att det känns naturligt att
också se den här berättelsen som en profetia på hur det kommer att gå till
när Islamvärlden tar emot Jesus.
Vi ser också i den här berättelsen att den blindfödde
mannen säger att Jesus är en profet och
profet brukar ofta vara ett tecken
på att det är Islam de handlar om.
Låt oss gå igenom berättelsen och se vad den ger.
Joh 9:1. När han går
förbi ser han en människa som är blind
från födseln.
Joh 9:2. Och hans
lärjungar frågar honom: Rabbi [lärare, mästare], här har någon syndat är det
han eller hans föräldrar, eftersom han måste födas blind.
Joh 9:3. Jesus
[Frälsaren] svarade då: Det är inte han som har syndat här och inte heller hans
föräldrar, för här skall Guds gärningar manifestera sig i honom.
Enligt den här berättelsen så hade inte Muhammed som startade Islam
andliga ögon. Han var andligt blind.
Men syftet med
Islam är att Guds verk skall få framgång. Syftet ligger här inte på synder
och att leva utan synd, utan det ligger på Jesus. Det är han som skall lyftas fram.
Joh 9:4. För mig är
det nödvändigt att arbeta med hans arbete, som sänder mig, så länge som det är
dag. Natten kommer då ingen kan arbeta.
Joh 9:5. När jag är
i världen är jag värdens ljus.
Jesus är värdens ljus och
han skall göra det. Det är han som skall frälsa värden.
Joh 9:6. När han
säger detta spottar han på marken och
gör lera med hjälp av spottet och han smetar leran på den blindes ögon.
Joh 9:7. Och han
säger till honom: Gå och tvätta dig
i Siloam* dammen, det översätts han sänds. Han går då bort och tvättar sig och
då kommer seendet. {* Siloam = sprida, kasta ut, tvagnings stället}
Här ser vi att det
är två steg i frälsningen av Islam. Det första steget är att Jesus måste
förena en del av sig med marken. Det är samma sak som Gud gjorde (även om han
gjorde det lita annorlunda där) när han skapade mannen, Marken får man här se
som människomassorna. De torra människomassorna som inte känner Gud. Jesus måste först genomsyra dem med sitt liv, sin ande. Och
massera in det så att det är hans liv som kommer i dem.
Därefter skall mannen rena sig
genom att tvätta sig. Att bli
kvitt det som varit fel. Att göra en omvändelse i Jesu namn och
befrias från det gamla livet.
Och nu
har mannen andliga ögon. Med de här två stegen. Genom att motta ande
och liv i Jesus, och befrias från synder, handlingar som är fel, har också
Islam nu fått andliga ögon.
Joh 9:8. Grannarna
[vännerna] och de som känner honom från tidigare som blind, de frågar: Är det
inte han som sitter och tigger.
Joh 9:9. Andra säger
då att det är han, och andra att han är lik honom, själv sade han att det är
jag [på hebr: Jashve, Herren, Jesus, yhvh (i 1:a person)].
Man känner igen honom men man ser att nu kan han se.
Så skall det var när Islam möter Jesus. Den
blinda religion som Islam är idag, och som lever i mörker, skall vändas till en
religion med Guds kompass och andligt seende.
Och vers 9 är här mycket intressant för när de frågar
honom svar han att det är jag. Det
kan på Hebreiska översättas med samma ord som Gud sa till Moses från den
brinnande busken ”Jag är”. Islam
har alltså här fått Jesus, Jashve, i sig,
det vi brukar återge med JHVH (jag
är i 3:e person) i gamla testamentet, den som också Jesus hävdade att han var.
Joh 9:10. Då frågar
de till honom, på vilket sätt öppnades dina ögon.
Joh 9:11. Mannen
svarar då och han säger: Jesus gjorde en lera och han smetar in mina ögon, och
säger till mig, "gå till Siloam* [kasta ut] dammen och rena [tvätta]
dig". Jag går då dit och renar [tvättar] mig och då ser jag.
{* Siloam = sprida,
kasta ut, tvagnings stället}
Här får manen möjlighet
att vittna
och att tala om för de andra hur vägen till Jesus ser ut. Den består av de två
stegen. Att låta sig fyllas med Guds ande och att vända om till en väg fri från
gamla synder och felaktigheter.
Joh 9:12. Då säger
de till honom: Var är han. Han säger: Jag vet [förstår] inte det.
Och vi ser här att plats inte längre är viktigt, för
nu har Islam fått Jesus inom sig. Man har nu andlig syn, var man än är. Jesus är inte bunden till någon plats. Han finns i vars och ens
hjärta inom oss, som vi läste i vers 9.
Joh 9:13. De leder
honom till fariséerna* han som var blind tidigare. {fariséer = förkunnare,
separatister}
De som försöker att följa de gamla stadgarna får
problem, och här får vi då se det, som det Muhammed satte upp. Och de görs nu
till domare över det här nya.
Joh 9:14. Men det var sabbat då Jesus [Frälsaren]
gjorde leran och öppnade ögonen.
Jesus hade gjort det här på en sabbat. Det är intressant
för vi är i den andliga kalendern nu på väg in i Sabbaten.
Guds vilodag. När Guds skapande av
människan är färdigt, som vi läser om i 1 Mos 1:26.
Här kan vi alltså placera den här händelsen. Den är
alltså under Guds sabbat som vi också förknippar med 1000 årsriket, Fredsriket.
Eller som verkar mest sannolikt, det är upptakten till 1000 årsriket. Det är
när Islam tar emot Jesus som 1000 årsriket börjar, Och det sker då i samband
med Jesu återkomst, Israels upprättande och allt annat som skall hände i
samband med det.
Joh 9:15. Även
fariséerna frågar honom också de: På vilket sätt han återfår [fick] synen och
han säger till dem: Då han lade lera på mina ögon tvättade jag mig och jag ser.
På nytt får mannen
möjlighet att vittna. Och vi ser de två stegen. En genomdränkning av Guds ande som skall komma till vanliga människor och appliceras på hans syn. Och en omvändelse, ett nytt liv fri från det förgångna
felaktiga och med synder och de
dumheter som idag finns i Islam.
Joh 9:16. Fariséerna
diskuterade då: Hur han är denna människa.
Inte är han med Gud, för han är inte för att bevara sabbaten, Andra
undrar på vilket sätt en syndig människa gör sådana tecken. Och det var en
spricka bland dem.
Det hela leder
till en spricka. Det
finns de som är för och ser att det är rätt och äkta, men det finns också de som är emot
och som dömer ut Jesus, De kan inte acceptera Jesus. Han är fel.
Joh 9:17. De säger
till den blinde igen: Vad säger du om det här, för han öppnade dina ögon. Och han säger att han är en profet.
Men de som tagit emot det här nya de fortsätter att
hävda att det är rätt, att det ingår i Islam. Vi ser här Profet
som brukar vara ett tecken på att det är Islam
vi stöter på i texten.
Joh 9:18. Judarna
runt honom tror, fortfarande, inte att han var blind, och ser. Och de kallar
därför på hans föräldrar, hans som fått synen.
Krafter inom Islam vill
nu hävda att Islam alltid har varit så här. Det här är den sanna
Islam, den har haft andliga ögon,
från starten, det är inte Jesus som har kommit in och gjort ett under.
Joh 9:19. Och de
frågar dem: Är han er son, den ni säger är född blind, hur kommer det sig att
han nu ser.
Joh 9:20. Hans
föräldrar svarar dem och säger: Vi vet
att det är vår son och att han är född blind.
Joh 9:21. Och hur
han nu ser vet vi inte, inte heller vem som har öppnat hans ögon. Han är mogen,
fråga honom om det, han kommer att berätta.
Joh 9:22. Detta sade
hans föräldrar för de var rädda för judarna*, för redan hade judarna bestämt
att om någon bekände [samtyckte, tillstod] Messias [Kristus, Den smorde] skall
han bli utesluten ur synagogan.
{från Juda = firad,
prisad, vördad, dyrkad}
Joh 9:23. Därför
säger föräldrarna att han är vuxen, fråga honom.
Det här är känsligt inom Islam. Att det har skett en
förändring. Det gamla Islam har ersatts
av något nytt som har andliga ögon, det är klart men var kommer det ifrån. Det är en känslig fråga, de som här säger Jesus, de blir uteslutna. Man ser här att det inom
Islam är svårigheter att acceptera att det är Jesus och hans ande som gör
verket.
Joh 9:24. De kallar
då mannen för andra gången, han som är blind och de säger till honom. Ge ära åt
Gud, vi vet att denne man är syndig.
Man försöker på nytt att få de som mottagit det här
nya att förneka Jesus. Det är något inom Islam och Jesus är fel. Ja man säger t
o m att Jesus är syndig. Det är Gud, Allah som skall ha äran, ingen annan.
Joh 9:25. Han svarar
då och säger: Om han är syndig, det vet jag inte, men jag vet att jag som var blind nu ser.
Men mannen har tagit emot
Jesus och det är han som gett honom liv och en andlig syn så att han inte faller till
föga utan står på sig. Det
är Jesus som gjort de hela. Deras försök att prata ner Jesus är inte
intressant för mannen för det är Jesus som har gjort verket, det är han som har
befriat mannen och gett honom andliga ögon.
Joh 9:26. Och då
frågar de honom om igen: Vad gjorde han med dig? På vilket sätt öppnade han
dina ögon?
Joh 9:27. Han svara
dem då: Det är det jag säger och ni lyssnar inte. Varför vill ni höra det igen,
när ni inte vill bli hans lärjungar.
Manen är nu trött på att vittna för de som ändå inte vill lyssna. De krafter inom Islam som till varje pris
skall hålla kvar det gamla. Det vill ändå inte ta emot Jesus och bli hans
lärjungar.
Joh 9:28. Då
förebrår [hånar] de honom och säger: Du är hans lärjunge, men vi är Mose*
lärjungar.
{* Moses = drog ut,
drogs ut (ur vattnet), omskuren, skuld, beväpnade män}
Joh 9:29. Vi vet att
Gud har talat med Moses, men den här vet vi inte varifrån det är.
De gamla judiska källorna med Moses, de accepterar man inom Islam men Jesus som han är med hans kraft och befrielse av människor det förstår man sig inte på.
Joh 9:30. Mannen
svarade dem: Ja det är underligt med honom, att ni inte vet varifrån det är och
han öppnar likafullt mina ögon.
Joh 9:31. Och vi vet
att Gud inte lyssnar på syndare, men när någon som är from inför Gud önskar,
hör han och han skall göra det.
Joh 9:32. Det hörs
aldrig nu för tiden, att någon öppnar ögon på den som är född blind.
Joh 9:33. Om han inte var med Gud kunde han ingenting
göra.
Här får mannen möjlighet
att riktigt på djupet förklara hur det är. Jesus är det som har
gett honom andlig syn. Jesus är ingen syndare då skulle han inte kunnat ge
honom andlig syn. Och här har vi då också en indirekt kritik av Muhammed, han
hade inte andlig syn.
Det här är ingen vanlig företeelse, men Jesus har nu
gjort det.
Vi kan här också läsa hur Jesus går tillsammans med Gud. I den grekiska texten har vi här
ordet ”para” för med, det ord som vi känner från parallellt. Vi kan läsa om det
här i Hesekiels 1:a kapitel. Där Gudomen
och dess 4 väsen beskrivs. De är
alltid tillsammans. Det den ena gör, gör den andre. Ett av ansiktena är
Lejonansikte, det är lejonet av Juda Jesus själv.
Det är alltså det här som
nu kommer att stå klart inom Islam. Det här snacket som man
har idag att Jesus inte kan var Guds son, att Gud inte kan var treenig eller de
tre + människan som vi läste här. Det är nu slut. Islam accepterar nu Jesus som en del av Gud.
Det är Jesus som är en del av Gud som är förklaringen på
den klarsyn och det uppvaknande som nu har kommit inom Islam.
Joh 9:34. De säger
då till honom: Du är fullständigt född i synder och du undervisar oss, och de
kastar [stöter] ut honom utanför.
Men vi ser att det finns krafter som inte kan
acceptera det här utan de som har tagit
emot Jesus blir uteslutna. Det är som
vi ser idag inom de Islamska områdena. På många håll går Jesus väckelser
fram, men Jesus är inte OK. Det är förföljelse i att erkänna Jesus. Man får ha
Jesus hemligt. Bekänner man blir man utesluten, jag i många fall t o m dödad.
Så här kommer det alltså att vara. Det officiella
Islam kommer att ha svårigheter att erkänna Jesus. Men lika fullt kommer Jesus inom Islam.
Joh 9:35. Jesus
[Frälsaren] får då höra att de kastat ut honom utanför och när han finner honom
säger han till honom: Tror du på Guds
son.
När Jesus
finner mannen igen är frågan, Tror du på
Guds son.
Det som man inte kan göra inom Islam. Där säger man att Gud inte kan ha någon
son. Men här är det den frågan Jesus ställer.
Joh 9:36. Han
svarar: Vem är Jesus [Herren, Jashve], för jag vill [ska, kommer att] tro [lita] på honom.
Mannen svarar inte direkt på frågan utan säger i
stället att det är Herren (på Grekiska Kurios) som han vill ha, den allsmäktige
Guden, Universum herre.
Kurios
är det ord som gamla testamentets JHVH översätts med i Septuaginta, (den första
grekiska översättningen av gamla testamentet). Och som vi sa tidigare så hävdar
Jesus att han är nya testamentets uppenbarelse av JHVH.
Joh 9:37. Jesus
[Frälsaren] säger då till honom: Du har
sett [erfarit] honom, det är han
som talar med dig.
Jesus får nu berätta för
mannen att det är Jesus han upplevt. Och på samma sätt kommer
det följaktligen att vara inom Islam. Man kommer på många håll inte att förstå
att det är Jesus man upplever, Men det är det likafullt.
Joh 9:38. Och han
säger då: Jag tror på Jesus [Herren, Jashve] och han böjer sig för [tillber]
honom.
När mannen förstått
att det är Jesus som gjort det med honom, hela värdens Herre. Då erkänner han Jesus,
och underordnar sig honom, och Jesus hela Universums härskare är härefter den
man ber till inom Islam.
Joh 9:39. Och Jesus [Frälsaren] säger då: Till dom
kommer jag till denna värden, för [så att] de
som inte ser [förstår] skall se, och
de som ser skall bli blinda.
Det här att Islam
tar emot Jesus och hans Andliga syn,
det sker parallellt med att tidigare seende och här tänker
vi då på många Kristna, faktiskt tappar sin andliga syn. Det är det som sker just nu runt omkring oss, när Laodikea församling breder ut
sig. Laodikea som var blind
och Naken. Sa sig ha Jesus men inte hade det.
Det är en intressant iakttagelse och det placerar de
här händelserna också i våra dagar, nu strax innan eller när Jesus kommer
tillbaka.
Joh 9:40. Och då hör
fariséerna det här, de var med honom och de säger till honom: Vi är väl inte
också blinda.
Joh 9:41. Jesus
[Frälsaren] svarar då till dem: Om ni är blinda, får ni ju [speciellt, ännu] vara utan synd, men nu säger ni att vi ser
[förstår] och då är [stannar] er synd kvar.
Man kan fråga sig vilka fariséerna symboliserar i vår
tid. Det kan vara dogmatiska Muslimer som lever kvar i det felaktiga från
tidigare. Eller är det kristna som i det här läget dömer det som hänt. Inte
förstår det Jesus gjort. Under alla omständigheter ser vi att om dessa
människor efter det här fortsätter att handla som de gjort så gör de fel och
lever kvar i sitt tidigare syndiga beteende.
Men här är det väl som i de flesta fall när nya saker
händer så finns det grupper som inte hänger med, utan vill bromsa och hålla
emot. Men Jesu kraft kommer att
seger och Jesu klarsyn kommer att breda ut sig också inom det som tidigare var
Muhammeds lära och hans område.
Karl Håkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar