lördag 18 juli 2015



Islam i Bibelns Profetior, Islam är som den blindfödde mannen som Jesus öppnar ögonen på

Läser man den här berättelsen så ser man att det finns många likheter mellan den här och berättelsen om kvinnan vid Sykar s brunnen, och det gör att det känns naturligt att också se den här berättelsen som en profetiahur det kommer att gå till när Islamvärlden tar emot Jesus.

Vi ser också i den här berättelsen att den blindfödde mannen säger att Jesus är en profet och profet brukar ofta vara ett tecken på att det är Islam de handlar om.

Låt oss gå igenom berättelsen och se vad den ger.

Joh 9:1. När han går förbi ser han en människa som är blind från födseln.
Joh 9:2. Och hans lärjungar frågar honom: Rabbi [lärare, mästare], här har någon syndat är det han eller hans föräldrar, eftersom han måste födas blind.
Joh 9:3. Jesus [Frälsaren] svarade då: Det är inte han som har syndat här och inte heller hans föräldrar, för här skall Guds gärningar manifestera sig i honom.

Enligt den här berättelsen så hade inte Muhammed som startade Islam andliga ögon. Han var andligt blind.

Men syftet med Islam är att Guds verk skall få framgång. Syftet ligger här inte på synder och att leva utan synd, utan det ligger på Jesus. Det är han som skall lyftas fram.

Joh 9:4. För mig är det nödvändigt att arbeta med hans arbete, som sänder mig, så länge som det är dag. Natten kommer då ingen kan arbeta.
Joh 9:5. När jag är i världen är jag värdens ljus.

Jesus är värdens ljus och han skall göra det. Det är han som skall frälsa värden.

Joh 9:6. När han säger detta spottar han på marken och gör lera med hjälp av spottet och han smetar leran på den blindes ögon.
Joh 9:7. Och han säger till honom: Gå och tvätta dig i Siloam* dammen, det översätts han sänds. Han går då bort och tvättar sig och då kommer seendet. {* Siloam = sprida, kasta ut, tvagnings stället}

Här ser vi att det är två steg i frälsningen av Islam. Det första steget är att Jesus måste förena en del av sig med marken. Det är samma sak som Gud gjorde (även om han gjorde det lita annorlunda där) när han skapade mannen, Marken får man här se som människomassorna. De torra människomassorna som inte känner Gud. Jesus måste först genomsyra dem med sitt liv, sin ande. Och massera in det så att det är hans liv som kommer i dem.

Därefter skall mannen rena sig genom att tvätta sig. Att bli kvitt det som varit fel. Att göra en omvändelse i Jesu namn och befrias från det gamla livet.

Och nu har mannen andliga ögon. Med de här två stegen. Genom att motta ande och liv i Jesus, och befrias från synder, handlingar som är fel, har också Islam nu fått andliga ögon.

Joh 9:8. Grannarna [vännerna] och de som känner honom från tidigare som blind, de frågar: Är det inte han som sitter och tigger.
Joh 9:9. Andra säger då att det är han, och andra att han är lik honom, själv sade han att det är jag [på hebr: Jashve, Herren, Jesus, yhvh (i 1:a person)].

Man känner igen honom men man ser att nu kan han se. Så skall det var när Islam möter Jesus. Den blinda religion som Islam är idag, och som lever i mörker, skall vändas till en religion med Guds kompass och andligt seende.

Och vers 9 är här mycket intressant för när de frågar honom svar han att det är jag. Det kan på Hebreiska översättas med samma ord som Gud sa till Moses från den brinnande busken ”Jag är”. Islam har alltså här fått Jesus, Jashve, i sig, det vi brukar återge med JHVH (jag är i 3:e person) i gamla testamentet, den som också Jesus hävdade att han var.

Joh 9:10. Då frågar de till honom, på vilket sätt öppnades dina ögon.
Joh 9:11. Mannen svarar då och han säger: Jesus gjorde en lera och han smetar in mina ögon, och säger till mig, "gå till Siloam* [kasta ut] dammen och rena [tvätta] dig". Jag går då dit och renar [tvättar] mig och då ser jag.
{* Siloam = sprida, kasta ut, tvagnings stället}

Här får manen möjlighet att vittna och att tala om för de andra hur vägen till Jesus ser ut. Den består av de två stegen. Att låta sig fyllas med Guds ande och att vända om till en väg fri från gamla synder och felaktigheter.

Joh 9:12. Då säger de till honom: Var är han. Han säger: Jag vet [förstår] inte det.

Och vi ser här att plats inte längre är viktigt, för nu har Islam fått Jesus inom sig. Man har nu andlig syn, var man än är. Jesus är inte bunden till någon plats. Han finns i vars och ens hjärta inom oss, som vi läste i vers 9.

Joh 9:13. De leder honom till fariséerna* han som var blind tidigare. {fariséer = förkunnare, separatister}

De som försöker att följa de gamla stadgarna får problem, och här får vi då se det, som det Muhammed satte upp. Och de görs nu till domare över det här nya.

Joh 9:14. Men det var sabbat då Jesus [Frälsaren] gjorde leran och öppnade ögonen.

Jesus hade gjort det här på en sabbat. Det är intressant för vi är i den andliga kalendern nu på väg in i Sabbaten. Guds vilodag. När Guds skapande av människan är färdigt, som vi läser om i 1 Mos 1:26.

Här kan vi alltså placera den här händelsen. Den är alltså under Guds sabbat som vi också förknippar med 1000 årsriket, Fredsriket. Eller som verkar mest sannolikt, det är upptakten till 1000 årsriket. Det är när Islam tar emot Jesus som 1000 årsriket börjar, Och det sker då i samband med Jesu återkomst, Israels upprättande och allt annat som skall hände i samband med det.

Joh 9:15. Även fariséerna frågar honom också de: På vilket sätt han återfår [fick] synen och han säger till dem: Då han lade lera på mina ögon tvättade jag mig och jag ser.

På nytt får mannen möjlighet att vittna. Och vi ser de två stegen. En genomdränkning av Guds ande som skall komma till vanliga människor och appliceras på hans syn. Och en omvändelse, ett nytt liv fri från det förgångna felaktiga och med synder och de dumheter som idag finns i Islam.

Joh 9:16. Fariséerna diskuterade då: Hur han är denna människa.  Inte är han med Gud, för han är inte för att bevara sabbaten, Andra undrar på vilket sätt en syndig människa gör sådana tecken. Och det var en spricka bland dem.

Det hela leder till en spricka. Det finns de som är för och ser att det är rätt och äkta, men det finns också de som är emot och som dömer ut Jesus, De kan inte acceptera Jesus. Han är fel.

Joh 9:17. De säger till den blinde igen: Vad säger du om det här, för han öppnade dina ögon. Och han säger att han är en profet.

Men de som tagit emot det här nya de fortsätter att hävda att det är rätt, att det ingår i Islam. Vi ser här Profet som brukar vara ett tecken på att det är Islam vi stöter på i texten.

Joh 9:18. Judarna runt honom tror, fortfarande, inte att han var blind, och ser. Och de kallar därför på hans föräldrar, hans som fått synen.

Krafter inom Islam vill nu hävda att Islam alltid har varit så här. Det här är den sanna Islam, den har haft andliga ögon, från starten, det är inte Jesus som har kommit in och gjort ett under.

Joh 9:19. Och de frågar dem: Är han er son, den ni säger är född blind, hur kommer det sig att han nu ser.
Joh 9:20. Hans föräldrar svarar dem och säger: Vi vet att det är vår son och att han är född blind.
Joh 9:21. Och hur han nu ser vet vi inte, inte heller vem som har öppnat hans ögon. Han är mogen, fråga honom om det, han kommer att berätta.
Joh 9:22. Detta sade hans föräldrar för de var rädda för judarna*, för redan hade judarna bestämt att om någon bekände [samtyckte, tillstod] Messias [Kristus, Den smorde] skall han bli utesluten ur synagogan.
{från Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad}
Joh 9:23. Därför säger föräldrarna att han är vuxen, fråga honom.

Det här är känsligt inom Islam. Att det har skett en förändring. Det gamla Islam har ersatts av något nytt som har andliga ögon, det är klart men var kommer det ifrån. Det är en känslig fråga, de som här säger Jesus, de blir uteslutna. Man ser här att det inom Islam är svårigheter att acceptera att det är Jesus och hans ande som gör verket.

Joh 9:24. De kallar då mannen för andra gången, han som är blind och de säger till honom. Ge ära åt Gud, vi vet att denne man är syndig.

Man försöker på nytt att få de som mottagit det här nya att förneka Jesus. Det är något inom Islam och Jesus är fel. Ja man säger t o m att Jesus är syndig. Det är Gud, Allah som skall ha äran, ingen annan.

Joh 9:25. Han svarar då och säger: Om han är syndig, det vet jag inte, men jag vet att jag som var blind nu ser.

Men mannen har tagit emot Jesus och det är han som gett honom liv och en andlig syn så att han inte faller till föga utan står på sig. Det är Jesus som gjort de hela. Deras försök att prata ner Jesus är inte intressant för mannen för det är Jesus som har gjort verket, det är han som har befriat mannen och gett honom andliga ögon.

Joh 9:26. Och då frågar de honom om igen: Vad gjorde han med dig? På vilket sätt öppnade han dina ögon?
Joh 9:27. Han svara dem då: Det är det jag säger och ni lyssnar inte. Varför vill ni höra det igen, när ni inte vill bli hans lärjungar.

Manen är nu trött på att vittna för de som ändå inte vill lyssna. De krafter inom Islam som till varje pris skall hålla kvar det gamla. Det vill ändå inte ta emot Jesus och bli hans lärjungar.

Joh 9:28. Då förebrår [hånar] de honom och säger: Du är hans lärjunge, men vi är Mose* lärjungar.
{* Moses = drog ut, drogs ut (ur vattnet), omskuren, skuld, beväpnade män}
Joh 9:29. Vi vet att Gud har talat med Moses, men den här vet vi inte varifrån det är.

De gamla judiska källorna med Moses, de accepterar man inom Islam men Jesus som han är med hans kraft och befrielse av människor det förstår man sig inte på.

Joh 9:30. Mannen svarade dem: Ja det är underligt med honom, att ni inte vet varifrån det är och han öppnar likafullt mina ögon.
Joh 9:31. Och vi vet att Gud inte lyssnar på syndare, men när någon som är from inför Gud önskar, hör han och han skall göra det.
Joh 9:32. Det hörs aldrig nu för tiden, att någon öppnar ögon på den som är född blind.
Joh 9:33. Om han inte var med Gud kunde han ingenting göra.

Här får mannen möjlighet att riktigt på djupet förklara hur det är. Jesus är det som har gett honom andlig syn. Jesus är ingen syndare då skulle han inte kunnat ge honom andlig syn. Och här har vi då också en indirekt kritik av Muhammed, han hade inte andlig syn.

Det här är ingen vanlig företeelse, men Jesus har nu gjort det.

Vi kan här också läsa hur Jesus går tillsammans med Gud. I den grekiska texten har vi här ordet ”para” för med, det ord som vi känner från parallellt. Vi kan läsa om det här i Hesekiels 1:a kapitel. Där Gudomen och dess 4 väsen beskrivs. De är alltid tillsammans. Det den ena gör, gör den andre. Ett av ansiktena är Lejonansikte, det är lejonet av Juda Jesus själv.

Det är alltså det här som nu kommer att stå klart inom Islam. Det här snacket som man har idag att Jesus inte kan var Guds son, att Gud inte kan var treenig eller de tre + människan som vi läste här. Det är nu slut. Islam accepterar nu Jesus som en del av Gud.

Det är Jesus som är en del av Gud som är förklaringen på den klarsyn och det uppvaknande som nu har kommit inom Islam.

Joh 9:34. De säger då till honom: Du är fullständigt född i synder och du undervisar oss, och de kastar [stöter] ut honom utanför.

Men vi ser att det finns krafter som inte kan acceptera det här utan de som har tagit emot Jesus blir uteslutna. Det är som vi ser idag inom de Islamska områdena. På många håll går Jesus väckelser fram, men Jesus är inte OK. Det är förföljelse i att erkänna Jesus. Man får ha Jesus hemligt. Bekänner man blir man utesluten, jag i många fall t o m dödad.

Så här kommer det alltså att vara. Det officiella Islam kommer att ha svårigheter att erkänna Jesus. Men lika fullt kommer Jesus inom Islam.

Joh 9:35. Jesus [Frälsaren] får då höra att de kastat ut honom utanför och när han finner honom säger han till honom: Tror du på Guds son.

När Jesus finner mannen igen är frågan, Tror du på Guds son. Det som man inte kan göra inom Islam. Där säger man att Gud inte kan ha någon son. Men här är det den frågan Jesus ställer.

Joh 9:36. Han svarar: Vem är Jesus [Herren, Jashve], för jag vill [ska, kommer att] tro [lita] på honom.

Mannen svarar inte direkt på frågan utan säger i stället att det är Herren (på Grekiska Kurios) som han vill ha, den allsmäktige Guden, Universum herre.

Kurios är det ord som gamla testamentets JHVH översätts med i Septuaginta, (den första grekiska översättningen av gamla testamentet). Och som vi sa tidigare så hävdar Jesus att han är nya testamentets uppenbarelse av JHVH.

Joh 9:37. Jesus [Frälsaren] säger då till honom: Du har sett [erfarit] honom, det är han som talar med dig.

Jesus får nu berätta för mannen att det är Jesus han upplevt. Och på samma sätt kommer det följaktligen att vara inom Islam. Man kommer på många håll inte att förstå att det är Jesus man upplever, Men det är det likafullt.

Joh 9:38. Och han säger då: Jag tror på Jesus [Herren, Jashve] och han böjer sig för [tillber] honom.

När mannen förstått att det är Jesus som gjort det med honom, hela värdens Herre. Då erkänner han Jesus, och underordnar sig honom, och Jesus hela Universums härskare är härefter den man ber till inom Islam.

Joh 9:39.  Och Jesus [Frälsaren] säger då: Till dom kommer jag till denna värden, för [så att] de som inte ser [förstår] skall se, och de som ser skall bli blinda.

Det här att Islam tar emot Jesus och hans Andliga syn, det sker parallellt med att tidigare seende och här tänker vi då på många Kristna, faktiskt tappar sin andliga syn. Det är det som sker just nu runt omkring oss, när Laodikea församling breder ut sig. Laodikea som var blind och Naken. Sa sig ha Jesus men inte hade det.

Det är en intressant iakttagelse och det placerar de här händelserna också i våra dagar, nu strax innan eller när Jesus kommer tillbaka.

Joh 9:40. Och då hör fariséerna det här, de var med honom och de säger till honom: Vi är väl inte också blinda.
Joh 9:41. Jesus [Frälsaren] svarar då till dem: Om ni är blinda, får ni ju [speciellt, ännu] vara utan synd, men nu säger ni att vi ser [förstår] och då är [stannar] er synd kvar.

Man kan fråga sig vilka fariséerna symboliserar i vår tid. Det kan vara dogmatiska Muslimer som lever kvar i det felaktiga från tidigare. Eller är det kristna som i det här läget dömer det som hänt. Inte förstår det Jesus gjort. Under alla omständigheter ser vi att om dessa människor efter det här fortsätter att handla som de gjort så gör de fel och lever kvar i sitt tidigare syndiga beteende.

Men här är det väl som i de flesta fall när nya saker händer så finns det grupper som inte hänger med, utan vill bromsa och hålla emot. Men Jesu kraft kommer att seger och Jesu klarsyn kommer att breda ut sig också inom det som tidigare var Muhammeds lära och hans område.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar