fredag 31 juli 2015

De 7 församlingarna

Smyrna, Den första hednakristna kyrkan

Smyrna (Upp 2:8 – 11). Den första hednakristna församlingen som erövrade hela Romarriket, genom att det blev kristet.

Upp 2:8. Och skriv detta till Smyrnas församlings ängel [budbärare]. Den förste och den siste, han som var död och lever, säger:
Upp 2:9. Jag vet dina gärningar och nöden [plågan, förföljelsen] och fattigdomen, men du är rik, och förtalet från dem som säger att de är Judar utan att vara det, utan de är Satans församling.
Upp 2:10. Du skall inte frukta någon som vill se dig lida, Djävulen vill kasta er i fängelse för att pröva er och ni skall ha 10 dagars nöd [plåga, förföljelse]. Men var trofast in till döden så skall jag ge dig livets krona.

Här känner vi igen den första hednakristna församlingen i beskrivningen av Smyrna. Det var en församling som har mycket lidande. Men den stod fast trotts plåga och fattigdom.

Vi ser också hur Judarna anklagar den här församlingen och det var det som hände i verkligheten, genom att hävda att de inte levde för Gud när de inte flöjde hela den Judiska lagen. Men det här är inte den Judendom som Gud vill se och vi får också höra att de här anklagelserna är falska och inte från Gud. Vi behöver alltså inte följa hela Mose lag som kristna. Det kan vi alltså läsa här. (Och det finns ju också som bekant i Apostlagärningarna.)

De kristna kastades i fängelse och fick lida mycket. Och det är också så den första kristna församlingen hade det.

Men Jesus fanns hos dem, och löftena om hans seger och krona.


Upp 2:11. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar skall aldrig skadas av den andra döden [den andres död].

Och trotts förföljelse till döds, så står Jesu löfte fast. De har det eviga livet och skall segra. Och så blev det. Den Hednakristna församlingen tog över hela det Romerska riket, och Kristendomen blev statsreligion. Men det kommer vi mera till när vi tittar på Pergamons.

Den Andra ängeln blåser i Basun

Upp 8:8. Och den 2:a ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och liksom ett väldigt berg, med brännande eld, kastas i havet, och följden är att en tredjedel av havet blir blod.
Upp 8:9. Och en tredjedel av varelserna i havet dör, de som har liv [själar, andar], och en tredjedel av skeppen förstörs.

Här ser vi också att det är den hednakristna tiden. Havet brukar symbolisera hedningarna. Och vi ser att eld kastas i det Hedniska havet. En bra symbol på det lidande som den första hednakristna församlingen fick lida. Och vi ser att det talas om blod. Och att varelserna i havet dör. Och så blev det. Den hednakristna församlingen fick vara med om båda lidande och martyrskap.

Sets Släkttavla
Och ser vi på den andra sonen i släkttavlan efter Set så finner vi Kenan.

1 mos 5:9 Och Enos levde i nittio år och avlade Kenan [han som byggde boplats].

Kenan var den som byggde boplats. Precis som den Hednakristna kyrkan tog över det romerska riket och etablerade Kristendomen där.

Vi kan alltså se att Smyrna och den andra Basunen liksom Kenan den andra sonen efter Set alla talar om samma sak och pekar på den Hednakristna tiden när Kristendomen erövrade Romarriket.

Det andra sigillet
Vi skall här titta på det andra Sigillet.

Upp 6:3. Och då han öppnar det 2:a sigillet, hör jag det andra väsendet som säger: Kom och se.
Upp 6:4. Och en annan häst, en röd [eld lik], kommer ut, och åt honom, som sitter på den, ges att ta freden [friden, ordningen] bort från jorden, så att de dödar [stympar, slaktar] varandra, och han ges det väldiga svärdet.

Jorden syftar här på Israels land och som vi vet så togs freden bort därifrån med början runt år 70 efter Kristus. Och det var också då som den hednakristna församlingen mer och mer tog över.

Den första välsignelsefloden
Vi kan också läsa om den första välsignelsefloden i 1 Mos 2. Eftersom floderna är 4 så får vi delar in tiden i 4 delar, alltså motsvarar den första floden de två första församlingarnas tid.

1 mos 2:10 <Trad:> Och en flod strömmar ut från Eden för att bevattna trädgården, och från den platsen delar den sig och blir 4:a huvuddelar.
| <Alt:> Och en ström går ut från församlingen till glädje med sång och musik [för hägnet] och från det namnet sprider den sig och det blir till 4:a huvuddelar.
1 mos 2:11 | <Trad:> Namnet på den första är Pison [spridande] och den omger hela Havilas [cirkulär] land, där är platsen för guld.
| <Alt:> Namnet på den första är Psion [Frälsningens ord *] och den omger hela Guds stads [födandets] fasta grund, som är platsen för guld [klarhet].
{* Pison [sprida, frälsningens ord, pånyttfödelsens ord]}
| <Alt2:> Namnet på den första är Sprida ut [Pison] och den gjorde så att man vände om [Havila] på hela jorden, på grund av den upphöjdes klarhet [klarhetens ödeläggelse].
1 mos 2:12 <Trad:> Och landets guld är gott, där är bdelliumharts och pärlstenar.
| <Alt:> Och den fasta grundens guld [klarhet] är bra i problemens stund, sonen jag fött den förnekade [berövade, tyste, krympling].

Den första välsignelsefloden talar om seger och om Guds ord och Guds stads fasta grund, och sprida ut, alltså evangelisera, och guld. Det är samma seger som vi har i den första hästen. Den vita.

Och i vers 12 den alternativa översättningen talas om sonen och hur han blivit förnekad, som vi vet hände från Judarnas sida.

Den första hästen
Eftersom hästarna också var 4 så är det intressant att titta på dem också i samband med välsignelsefloderna och den första hästen står alltså då för både Efesos och Smyrna.

Upp 6:2. Och jag ser, och se en vit [skinande] häst och han som sitter på den håller en båge och han ges kronan, och han går ut segrande och för att segra.

Som vi vet var tiden fram till 300 talet en tid av seger för Guds rike och Kristendomen utbredde sig och tog över hela det Romerska riket.


Summering
Här har vi nu gått igenom flera olika bibelställen med profetior som alla talar om den andra församlingen. Den Hednakristna som segrade och som erövrade hela Romarriket och gjorde det till Kristet. Det var en tid av förföljelse, fängelse och lidande för de Kristna. Men Jesu budskap segrade i Rommarriket.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar