torsdag 2 juli 2015

Guds Generalplan 8, Jesus frälser

Guds mål är inte att döma, Guds mål är att frälsa, det ser vi i fortsättningen. Gud kommer till oss.

1 mos 3:9 <Trad:> Och Guds Jashve kallade på människan och sade till honom: Var är du [Hur är det med dig].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son ropade till Adam [människan, den blodröde] och han sade till honom: Hur är det med dig.

Gud bryr sig, han ropar på människan.

1 mos 3:10 <Trad:> Och han sade: Jag hörde rösten i trädgården och blev rädd, för jag var naken och jag gömde mig.
| <Alt:> Och han sade: Jag hörde förkunnelsen i hägnet [trädgården] och jag fick ångest för jag har blivit listig [fått kunskap] och jag har gjort saker i hemlighet.
1 mos 3:11 <Trad:> Och han sade: Vem har låtit berätta för dig att du är naken. Har du ätit av trädet som jag har befallt att inte äta från.
| <Alt:> Och han sade: Berätta vad som kommit för dig, eftersom du är lurig [vis, tillsammans]. Har du använt [tagit in av] stadgarna som jag förbjudit dig att använda [ta in från].
1 mos 3:12 <Trad:> Och människan [Adam] sade: Kvinnan som du gav mig hon gav mig från trädet och jag åt.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Kvinnan [Elden] som du gav mig den gav mig del i reglerna [stadgarna] som jag använde.
1 mos 3:13 <Trad:> Och Guds Jashve sade till kvinnan: Vad är det du har gjort. Och kvinnan sade. Ormen lurade mig och jag åt. 
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son sade till kvinnan [elden]: Vad är det du gjort. Och kvinnan [elden] sade: Jag blev lockad av förtrollningen [tjusaren, pengarna] och tog till mig.

Människan får nu bekänna inför Gud sina misstag, och att hon blivit lurad in i det här av Ondskan själv (ormen, förtrollaren etc.).

1 mos 3:14 <Trad:> Och Guds Jashve sade till ormen: På grund av att du har gjort det här så är du förbannad från alla tamdjur och från alla markens djur, på din buk skall du röra dig och stoft skall du äta. 
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son sade till förtrollningen [tjusaren, pengarna]: Eftersom du gjort det här så är du förbannad och skild från det som är överflöd och det kraftfulla livet, med din ondska skall du vandra och avfall skall du ta till dig i alla dina livs dagar. 

Djävulen, ormen, ondskan får nu sin förbannelse från Gud, Denna luriga väg att trotsa mot Gud som ondskan vill att vi skall gå den blir fördömd. Att bara hänvisa till lagar och regler, men inte ha Gud i sitt hjärta, det går inte. Det blir ett förbannat liv, ett liv skilt från överflöd och kraft och det slutar i förkastelse.

1 mos 3:15 <Trad:> Och jag sätter fiendskap mellan dig och mellan kvinnan och mellan din avkomma och mellan hennes avkomma, han krossar huvudet på dig, och du skall krossa hälen på honom.
| <Alt:> Och jag sätter fiendskap mellan, din vishet och kvinnans [eldens] vishet och mellan din makt och dess makt, den krossar huvudet på dig och du krossar det lögnaktiga [det uppsvullna, det bedrägliga] hos honom.

Men Gud kommer att segra. Ormen och hans försök kommer att krossas av det som kvinnan kommer att föda, av kraften i Jesus som vi vet kom från Judarna, Guds folk. Och djävulen skall samtidigt angripa de som vandrar i utkanterna av Guds folk. De skall krossas av Ondskan. Vi måste alltså vara helöverlåtna till Jesus och hans verk.

1 mos 3:16 <Trad:> Till kvinnan [Eva] sade han: Jag gör din smärta när du blir havande mycket väldig, i smärta skall du föda barn men till din man är din glädje och han skall regera över dig.
| <Alt:> Till kvinnan [elden] sade han: Jag gör din bild väldig och dit havandeskap. Genom avbildning skall du föda förstånd, och Gud din man är din älskade, och han skall vara som du. 

Gud förverkligar människan genom församlingen, genom sitt folk. Vi skall följa Jesus, Adam här i berättelsen, Det är honom vi skall älska, det är honom vi skall förverkliga, vi skall bli ett med Jesus. Det här är en jobbig process, det är stundtals smärtsamt. Men det är Guds vilja och i Jesus skall vi ha vår glädje.

1 mos 3:17 <Trad:> Och till mannen sade han: Eftersom du lyssnade på din hustrus ord, och åt av trädet, som jag har befallt dig och sagt till att inte äta av, så därför förbannar jag marken för din säd. Genom att arbete med detta skall ni äta i alla ditt livs dagar.
| <Alt:> Och till Adam [människan, den blodröde] sade han: Eftersom du hörde på din hustrus [eld] röst när hon tog emot [tog in] av stadgan som jag har inrättat åt dig och sagt att du inte alltid skall använda den, så häller jag mitt vatten över mänskligheten, på grund av din säd, i hans sår skall ni få näring i alla ert livs dagar.

Men Jesus har tagit vår synd, och Guds välsignelse, skall hjälpa oss genom hans sår genom hans lidande får vi liv och det vi behöver.

1 mos 3:18 <Trad:> Och törnen och tistel kommer att växa upp åt dig, och din föda är markens säd.
| <Alt:> Och bekymmer [bevakning] och tider skall komma och gå, och du skall ta till dig den strålande kraftfullheten [kvinnan].
1 mos 3:19 <Trad:> I ditt ansiktes svett skall du äta ditt bröd, tills du återvänder till marken, för från den togs du, för du var stoft och det skall du åter bli.
| <Alt:> Genom budskapet [plågan] i din närvaro, skall du inta segrar [bröd, värme], evig är din omvändelse [tills du återvänder], mänsklighetens Gud, för från den togs du, för du var den värdelöse [skräp], och du är till för att omvända de värdelösa [skräpet].

Kraften kommer från Gud och budskapet, evangeliet kommer att segra det är evigt och ger en evig frälsning. Jesus har burit vår värdelöshet och vår uppgift är att sprida hans budskap om befrielse från detta värdelösa tillstånd.

1 mos 3:20 <Trad:> Och mannen [Adam] kallade sin hustru för Eva, för hon blev allt levandes mor.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] proklamerade kvinnan [elden] som förkunnare, för detta blev allt liv framöver.

Det är kvinnan, församlingen som skall sprida evangeliet som skall ge liv, föda hans rike.

1 mos 3:21 <Trad:> Och Guds Jashve gjorde, till mannen [Adam] och hans hustru, kläder av hudar och klädde dem.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son gjorde till Adam [människan, den blodröde] och hans hustru staden som gåva [kläder av hud] och han inneslöt [klädde] dem.

Inför värden är vi inte längre nakna som Laodicea i Uppenbarelseboken. Han ger oss sina kläder, sin vapenrustning, och sin stad, till skydd.

1 mos 3:22 <Trad:> Och Guds Jashve sade: Se människan har blivit som en av oss med kunskap på gott och ont, nu kommer han att vända om och ta med sin hand av livets träd och äta och leva för evigt.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son sade: Se Adam [människan, den blodröde] har förenats med oss, med kunskap om vad som är bra och som herde [ger föda], och nu sprider han omvändelsens kraft, och så att man erhåller också det fantastiska orubbliga livet, och man tar emot det och lever för evigt.

Nu är Guds evangelium ute, Jesu frälsning finns bland människorna och det som står i 1 Mos 1:26 – 27, Gud skapade människan till sin avbild, till sitt blod. Det har här blivit verklighet.

1 mos 3:23 <Trad:> Och Guds Jashve kastade ut honom från Edens lustgård för att han skulle arbeta med marken, som han var tagen från.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son spred ut honom från församlingens hägn, för att han skulle arbeta med mänskligheten, som han var tagen från.
1 mos 3:24 <Trad:> Och Guds Jashve drev ut människan och satte keruberna framför Edens trädgård och återvändandets flammande svärd till att vakta vägen till livets träd.  
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son spred ut Adam [människan, den blodröde] och satte de mäktiga framför församlingens [det eviga] hägn för att vara verktyg för omvändelse, och för att bevara livets fasta väg [de levande stadgarnas kurs].

Den omvända människans uppgift är att sprida Evangeliet ut över värden. Gud har därför spridit ut oss över jorden. På så vis står Guds väg fast.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar