onsdag 8 juli 2015

Guds generalplan 14, Guds förbund, Vi skall förlåta varandra.

Nu kommer vi till avsnittet med Regnbågen som Guds förbund.

1 mos 9:13 | <Trad:> Min båge har jag satt i skyn och det skall vara till förbundets tecken mellan mig och mellan jorden.
1 mos 9:14 | <Trad:> Och när de mörka molnen är över jorden, och bågen syns i molnen.
1 mos 9:15 <Trad:> Då minns jag mitt förbund som är mellan mig och mellan er och mellan alla varelser som andas, i allt kött, så att det inte igen blir något vatten med en störtflod, till fördärv för allt kött.
1 mos 9:16 <Trad:> Och är bågen i skyn då ser jag den och påminns om det eviga förbundet mellan Gud och mellan alla levande varelser, i allt kött, som är på jorden.
| <Alt:> Och när bågskytten [den insnärjde, den infångade] är i dunklet, då ser jag pojken [mannen], den eviga födan, Guds vishet och all levande andes vishet i evangeliet, som är på den fasta grunden [på jorden, i landet].

Här kan vi läsa om hur Regnbågen är Guds förbund med oss. Att det innebär att det aldrig mer skall bli någon syndaflod.

Regnbågen består av alla färger, och när alla färger sätts tillsammans då blir det vitt. Vitt är renhetens färg och det är alltså det här Gud vill säga i sitt förbund. Det är när vi alla är likvärdiga och accepterar varandra, när alla har sitt människovärde, etc. när vi alla förlåter varandra, det är då som Guds rike fungerar. Det är det här som regnbågen säger.

Men kan man då göra vad som helst i namnet av regnbågen. Och det jag tänker på nu är naturligtvis Homofilerna som tagit regnbågen som sin symbol.

Det finns en gräns och den är den Gud själv sätter upp. Vi kan läsa om den i berättelsen om Sodom och Gomorra. Homofili är inget som Gud ser positivt på. Det ser vi i den berättelsen. Vi kan också läsa om det i Rom 1:26 – 28. Men det finns försoning också för homofiler, likaväl som för alla människor. Men då ska man ha en vilja att vända om och bete sig så som Gud vill. Då finns hans försoning och då har man full förlåtelse, från den stunden, man bestämmer sig att vilja gå med Jesus.

Och det här att vi skall förlåta varandra det är samma som vi har i Fader vår.

Där vi läser i
Mat 6:12 <1917> ”och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro.”

Så det här är en allmän princip som Gud har, att vi skall förlåta vår nästa. Och se honom som vår broder. Då kommer Gud att förlåta oss och han kommer att upprätta sitt rike bland oss.

I vers 16 kan vi sedan slutligen i den alternativa översättningen läsa Hela Guds tanke. Evangeliet till människorna genom Guds son.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar