torsdag 3 augusti 2017

Ändetiden 157,
Vi ska leva längre


Det finns också andra saker i den alternativa översättningen som är intressant och i vers 28 kan vi läsa att ”era gamla ska ha krafter kvar”. Vi kommer alltså att leva längre, och vid bättre hälsa.

Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.


Vers 28 i den Alternativa översättningen är som sagt intressant och där finns orden ”era gamla har krafter kvar”. Med andra ord, vi ska ha bättre hälsa som gamla och därmed också leva längre.

Och så är det redan idag. Vi ser hur folk blir äldre och äldre. Och man lever inte bara längre, man har också bättre hälsa.

Och här står det alltså. Gud viste det och här kan vi läsa det.

Man talar idag om att de som föds nu kanske har en förmodad livslängd av över 100 år, och i Jes 65 kan vi hitta en vers som talar just om det.

Jes 65:19.  Och jag uppenbarar mig [gläder mig, förkunnar] i Jerusalem och jag gläder mig i mitt folk och där hör man inte mera ljud av gråt och ljud av skrik.
Jes 65:20.  Det finns inte mera onda dagar där och gamla som inte lever hela sitt liv [fyller sina dagar], för den dör ung som dör vid 100 års ålder, och har han fått sluta före 100 år är det värdelöst.

Här kan vi se att vi vid 100 års ålder fortfarande är unga. Så kommer det alltså att bli när Jesus kommer och styr världen. Och det vi ser idag det är bara försmaken av det som ska komma.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar