måndag 7 augusti 2017

Ändetiden 161,
Ett Andesmort Evangelium



Guds Ande ska falla bland de troende och ge ett Andesmort Evangelium.

Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.


Det ord som i vers 28 är översatt med kött, kan också översättas med Evangelium och det ger ytterligare en aspekt av vad som står här. Det ska inte längre vara det torra, andefattiga, trälande, evangeliet som många gånger kännetecknande det som var i den Katolska kyrkan och även inom den Protestantiska kyrkan.

Nej nu ska Evangeliet fyllas med Ande och kraft.

Och återigen är det, det vi ser redan idag.

Och det är det som började på början av 1900 talet med Pingströrelsen och som har spridit sig mer och mer så att det idag är en världs väckelse. Den Evangeliska kyrkan som sprider som med Ande och kraft över världen. Och vi ser hur alla Kristna Samfund är involverade idag i denna kraft. En Kraft som kan förflytta berg, Jesu kraft.

Återigen kan vi alltså se hur Guds ord går i uppfyllelse framför våra ögon, och det här är bra början på det som ska komma när Jesus kommer och fullbordar sitt rike.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar