torsdag 17 augusti 2017

Ändetiden 171,
När Israel flyttar hem dömer Gud Hedningarna som går emot



Vi läste i den förra artikeln hur Israels folk räddas till Jerusalem och Sions stad. Gud är med dem. Och samtidigt dömer han Hedningarna, de andra folken, om de går emot detta som Gud vill.

Joel 3:1 (4:1).  För se i de dagarna, på den tiden, då jag återupprättar det som vilat.
Joel 3;2 (4:2).  Skall jag [Och jag] samla alla hednafolk till Juda [firad, prisad, vördad, dyrkad] och Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] och jag låter dem gå ner i Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen] och jag låter döma deras folk där, på grund av mitt folk och min arvedel Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud], som de spred ut bland hedningarna och mitt land delade de.


Här ser vi hur Gud dömer de som går emot hans plan, att ge Israels deras land tillbaka.

Det ord som i Hebreiska ofta översätts med Josafats dal kan också översättas med Domens dal eller t o m med Jesu doms dal. Det här är något att tänka på för alla de folks ledare som ställer upp på den sida som vill hindra Israel att få sitt land.

Det är också intressant att notera att Josafats dal är ingen plats i Israel idag. Ingen fysisk plats alltså, utan här är det domen som Gud vill betona. Domen över de som vill förgöra Israel och gå mot Guds vilja.

Och det är också något att tänka på för de som vill dela Israel och ge en del av landet till Arabiska folk. Det är hela landet som Israel ska ha och Gud vägrar ställa upp på något annat. Han kommer att se till att det går som han sagt och går det inte på annat sätt så är det genom dom som han kommer att se till att Israel får hela sitt land.

Vi kan se det här idag när vi tittar på Syrien, ett land som vägrar att erkänna Israel och sluta fred med dem. Vi ser vilket elände de får och genom, det som händer i Syrien idag, har Gud gjort dem oförmögna att ställa till mera elände för Israel.

Och det är intressant att domen också gäller det utspridande bland Hedningarna som Israel har gått igenom. Och som många av Israels motståndare på nytt vill åstadkomma idag, i vår tid, genom att utplåna Israel som nation.

Guds beslut gäller och nu är det nåd för Israel och de ska få sitt land, och Gud ordnar det.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar