lördag 5 augusti 2017

Ändetiden 159,
Jämställdhet mellan män och kvinnor


Också i frågan, Män kontra Kvinnor ska det vara jämställt. Det ser vi här. Det är alltså också med i Bibelns text. Men Män och Kvinnor är olika, fast de är jämlika och vi ser i Bibelordet att Gud vill ha det så.

Joel 2:28 (Joel 3:1).  <Trad:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över allt kött, och era söner och era döttrar skall profetera, och era gamla har drömmar, och era unga män har uppenbarelser.
| <Alt:> Och det sker därefter att jag utgjuter min ande över alla människor [allt evangelium], och era söner och era döttrar talar inspirerat, och era gamla har krafter kvar, och era unga män ser visioner.
Joel 2:29 (3:2).  Och också över tjänarna [slavarna] och över tjänarinnorna [slavinnorna], utgjuter jag i de dagarna min ande.


Vi ser söner och döttrar i vers 28, och vi hittar tjänare och tjänarinnor i vers 29. Båda könen är med, det är alltså jämställdhet också mellan könen.

Det är så Gud vill ha det och det är åter som idag.

Jesu lära är unik. Det var kvinnor som var först vid graven och såg Jesus uppstånden och kunde föra budskapet vidare till de andra lärjungarna.

Och när Anden föll och satte sig på var och en var förmodligen också kvinnor där, och blev också de fyllda med Ande.

Så är det, Män och Kvinnor är lika inför Gud. Har samma värde. Samma Ande, Samma tro. Samma Eviga liv hos Gud i hans himmel. Frälsta av nåd.

Det här till skillnad mot hur det är inom många andra religioner, där bara männen får vara med.

Jag hörde häromdagen att inom Islam är det bara män som kommer till Paradiset. Kvinnor har inte en chans. De hamnar i den Eviga elden enlig Islam. Men vi vet ju att Islam är en falsk lära och det här om att kvinnorna omöjligen kan komma till Paradiset visar ytterligare det.

Jesus lever och han är vårt hopp och vår frälsning. Både för män och för kvinnor.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar