torsdag 10 mars 2016

En ny Himmel och en ny Jord
1

Guds sabbat, det nya Jerusalem


När Guds rike har genomförts så är det som hela jorden och hela himlen är nya. Allt är fantastiskt som Gud vill ha det. Det här är samma sak som Guds sabbat och det nya Jerusalem som vi möter på olika ställen i bibeln.



Ett ställe som vi kan läsa om detta är i Jes 65:16 - 25

Jes 65:16.  Den som låter välsigna sig låter välsigna sig i den sanne Guden, och den som svär en ed i landet han svär vid den sanne Guden, för lidandena sedan forna tider är glömda, och de är gömda från mina ögon.
Jes 65:17.  För se jag skapar en ny [förnyad, frisk] himmel [himlar] och en ny [förnyad, frisk] jord, och man kommer inte ihåg den tidigare, och man bryr sig inte om den som försvunnit.
Jes 65:18.  För gläd er då [inte dess då mindre] och jubla, i evigheters evigheter, över det som jag skapar, se jag skapar det jublande [storartade] Jerusalem och dess glada folk.
Jes 65:19.  Och jag uppenbarar mig [gläder mig, förkunnar] i Jerusalem och jag gläder mig i mitt folk och där hör man inte mera ljud av gråt och ljud av skrik.

Det Gud skapar är en ny himmel och en ny jord, men det betyder inte nödvändigtvis att himlen och jorden är fysiskt ny utan att det är en förnyad, och frisk himmel och jord. En annorlunda himmel och jord. En himmel och en jord som är som Gud vill ha dem.

Det Gud skapar det är det jublande Jerusalem och dess glada folk. Det är alltså evangeliet som har förverkligats, det glada budskapet. Hela jorden och hela himlen är nu uppfyllda av Guds evangelium.

Och Gud själv är glad och ondskan och sorgen är borta.

Detta att Gud själv är glad det påminner oss om 1 Mos 1:31, när Gud skapat allt på den 6:e dagen och ser att det är mycket gott. Och så kommer sabbaten Guds vilodag, när vi får njuta av och glädja oss åt Guds fantastiska verk. Sabbaten som också står för 1000 års riket i Upp 20:3.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar