tisdag 8 mars 2016

Guds Dom
20

Jesus trampar vredens vinpress

I Upp 14 har vi ett ord om den vrede som går fram idag.

Upp 14:18. Och en annan ängel [budbärare], som hade auktoritet över elden, kommer ut från offeraltaret och ropar ett väldigt rop till honom som har den vassa skäran [lien], han ropar: Använd din vassa skära [lie] och skörda jordens druvklasar, för hennes druvor är fullmogna.
Upp 14:19. Och ängeln [budbärare] slungar sin skära [lie] in i jorden och skördar jordens vinskörd och kastar in den i Guds väldiga vredes vinpress.
Upp 14:20. Och vinpressen utanför staden trampas och det kommer ut blod ur vinpressen ända till hästarnas tömmar [betsel], längs 1600 stadier [c:a 30 mil].

Vi ser att vredens vinpress skall stå utanför staden. Och vi ser att avståndet skall vara 30 mil. Det är avståndet från Jerusalem till Damaskus. Och Jerusalem brukar ju ofta kallas för staden.

Det här som vi ser idag i Syren kan alltså vara en fullföljande av det här som vi låser i Upp 14:18 – 20.

I Jes 63:1 – 8 har vi också en beskrivning av hur vinpressen trampas.

Jes 63:1.  Vem är denne som kommer från människan [Adam, blodindränkt, röd, Edom], i nerstänkta [färgstarka, fräna] kläder, från vinskörden [Bosra, pressen, kreatursfållan], denne strålande [av ålder], genom det som kommer från hans förbannelse [besvikelse, skam] sprider han ut sin kraft i överflöd. Jag är den som talar i stor rättfärdighet till frälsning [räddning].
Jes 63:2.  Varför har du människokläder [har du Adams kläder, är dina kläder blodröda] och varför är dina kläder, som hade du trampat i en vinpress.
Jes 63:3.  Jag trampade ensam, och inga av dina människor från folken fanns, och jag har gått fram i min ilska, och jag har trampat ner dem i min vrede, och deras blod [druvsaft] sprutade på mina kläder och alla mina kläder är nersölade [lösköpta].
Jes 63:4.  För i min vilja är hämndens dag, och förlossningens år [mitt år för att leverera] har börjat,
Jes 63:5.  Och jag brydde mig [tittade efter] och ingen hjälp, och jag var öppen mot [undrade över] dem, och inget stöd, men min styrka frälste mig, och min vrede var mitt stöd.
Jes 63:6.  Och folken är välgödda inför mig [Och jag har trampat ner folken i min ilska] och jag har gjort dem druckna i min vrede och jag lät deras blod [sanning, styrka, mål] komma ner på marken [landet, jorden].

Vi ser att det är Jesus själv som trampar vinpressen. Det är ingen som ställer upp och hjälper. Det är hämndens dag som har kommit.

Det är intressant för eftersom vi kunde läsa om det här i Upp 14:20 och att det förmodligen var Syrien och Damaskus det talas om. Så ser vi att vi nu har vredens och hämndens dag.

Jes 63:7.  Jag betonar Jesu [Jashves] nåd, Jesu [Jashves] lovsång, som alla har som vår lön från Jesus [Jashve] och mycket gott till Israels hus, som deras belöning, som hans barmhärtighet och hans stora nåd.
Jes 63:8.  Och han sade: De är mitt folk, söner som inte blir svikna [ljuger, sviker], och han blev deras frälsare [räddare].

Men vi ser att Jesus också är nåd och det är han för Israels hus. Där visar han barmhärtighet. Och det är ju det vi ser idag också. Trotts allt prat mot Israel och trotts alla ansträngningar som Arabvärlden har gjort att krossa Israel så har Gud hjälpt Israel. Och det gör han nu också.

Och det skall bli intressant att se fortsättningen på det här som nu händer i Syrien. Här i skriften kan vi läsa att Israels folk inte kommer att bli svikna utan Jesus kommer att bli deras frälsare.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar