fredag 22 april 2016

Kyrkans undergång 29
Kyrkan blir inte glad, när världen omvänder sig

När man kommit så här långt i berättelsen om Jona blir man förvånad. Man tycker att Jona nu skulle bli glad, när hela Nineve blir frälst och omvänder sig, Ja så att Gud t o m sade OK till dem.



Jon 4:1.  Och Jona blev sur, ja väldigt sur [det misshagade Jona med stort missnöje], och han blev arg på honom.
Jon 4:2.  Och han gick till attack mot [bad till] Jesus [Jashve] och sade: Varför Jesus blir det så här med dem. Jag sade innan när jag var i mitt land just det, därför flydde jag tidigare till Tarsis, därför att jag visste. För du Gud är nådig och förbarmande, långmodig [sen till vrede] och rik på nåd, och att ångra det onda.

Jonas anklagar Gud för det här. Det blev ju som han tänkte, de omvände sig och inget hände.

Det är som många predikanter idag som predikar Jordens undergång och allt möjligt hemskt. Ja det är som de ville att det skall hända.

Men Gud vill människornas frälsning. Och Jesu uppgift och uppgiften i hans Evangelium är att frälsa världen.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar