söndag 21 februari 2016

160221 Min Tro

Min tro måste vara det jag tror. Det kan inte vara så att andra tvingar på mig en tro. Då blir det inte en tro. Visserligen kan jag då säga att jag tror som de säger. Men det blir en lögn.

Kanske är det, det vi ser idag. Den tro man försöker tvinga på människor är inte alltid solid. Det är kanske för att folk säger att de tror, men innerst inne i sitt hjärta inte gör det, som vi inte har någon kraft i dagens Kyrkor och församlingar.

Det som är den Kristna Tron det är tron på Jesus och hans försoning. I Jesus har vi ett liv fria från straff. Jesus har burit vårt straff och gjort oss till en del av sig. Trotts vår oförmåga att vara perfekta får vi vara med Jesus, och han älskar oss han leder oss, och han ger oss klarsyn och vill oss väl.

Det är det som är Kristen Tro och frälsning i Jesu namn. Och det är det världen behöver idag. Och för att världen skall få det måste alla människor få det. Då blir världen frälst.

I allt det här måste man vara ärlig. Min tro är min tro, och jag kan inte säga att jag tror om jag inte gör det för då blir jag falsk. Och därför är det viktigt att Tron handlar just om det centrala. Tron på Jesus och honom som levande och en del i mig. Min kompis. Mitt liv tillsammans med Jesus.

Och allt detta andra som man diskuterar. Hur skapelsen ägde rum. Hur ände tiden kommer att se ut. Hur ceremonier skall utföras etc. Får aldrig skymma Jesus. Och tron på detta fundamentala Jesus själv och hans uppståndelse kraft.


Jesus hjälp oss idag och föröka vår tro i dig. Hjälp oss att lägga åt siden ovidkommande skiljaktigheter, så att vi ser dig och får känna din kraft till frälsning, i Jesu namn.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar