tisdag 23 februari 2016

Guds Dom
6

Dom över folken och vad de gjort mot Judarna

Joel 3:1 (4:1).  För se i de dagarna, på den tiden, då jag återupprättar det som vilat.
Joel 3;2 (4:2).  Skall jag [Och jag] samla alla hednafolk till Juda* och Jerusalem* och jag låter dem gå ner i Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen] och jag låter döma deras folk där, på grund av mitt folk och min arvedel Israel*, som de spred ut bland hedningarna och mitt land delade de.
{* Juda= firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Jesus kommer att döma dem som deltog i förföljelserna av Judarna, de som delade Israels land, de som inte respekterade de löften som Gud get Israels folk.

Joel 3:3 (4:3).  Och de hade mitt folks öde i sin hand, de använde sönerna till att begå otukt, och de sålde döttrarna för vin som de drack.
Joel 3:4 (4:4).  Och vad är ni för mig Tyrus* och Sidon*, och alla Palestinska* områden, belöningen är höga fredserbjudanden och inte dess då mindre höga fördelar [belöningar, tjänster]. Ropa i havandeskapet, jag skall återgälda er handling över era huvuden [styrande], på era byggnader [institutioner, palats].
{* Tyrus = klippa, kniv, motstånd, problem; Sidon [fiske, fånga fisk, mat, jakt]; Palestiniska = Filisteiska, rullande, böljande}

De som det speciellt riktar sig mot det är de som idag kallas Palestinier, och som bor i det område där en gång Filistéerna bodde, Gazaremsan. Det är också området i södra Libanon där Tyrus och Sidon en gång låg.

De har fått bra fredserbjudande, och pengar har skänkts till området, men nu kommer smärtan, straffet kommer över deras ledare och över deras styre, institutioner.

Joel 3:5 (4:5).  Ni som tog mitt guld och mitt silver, är ni bättre och värdefullare för det?

De har kostat mycket pengar utan att ge något tillbaka.

Joel 3:6 (4:6).  Och Juda* söner och Jerusalems* sönder, sålde ni [deras förstörelse] till Grekernas* söner för att låta dem föras långt bort från sina områden.
{* Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalems = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Grekernas = Javaniternas, att skumma, lera, dyig, bottensats}

Judarna och Jerusalem, har blivit fördärvade och de har förts långt bort.

Men Gud skall samla dem igen det kommer vi att se i nästa avsnitt.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar