måndag 8 februari 2016

17

Hedningarna skall evangeliseras och komma till tro

Jes 66:18.  Och jag för dem från deras gärningar och deras tankar till att samla alla hedningar [nationer, folk] och språk och de kommer och de ser min härlighet.
Jes 66:19. Och jag gör tecken bland dem och jag sänder av de befriade till hedningarna [folken], Tarsis*, Pul* och Lud*, bågskyttarna, Tubal* och Javan*, kusterna [öarna] långt bort, de som inte har hört det, hör, och låt förkunna min härlighet för hedningarna [folken], till de som inte har sett min härlighet.
{* Tarsis = ädelsten, beryll, topas; Pul (utländskt ursprung); Lud(utländskt ursprung); Tubal = förvirring, misslyckande, landet, värden; Javan = att skumma, lera, dyig, bottensats}

Hedningarna skall evangeliseras och komma till tro.

Jes 66:20. De får [låter] alla era bröder att komma som en offergåva till Jesus [Jashve], på hästar och på vagnar och i bärstolar, och på mulor och på dromedarer mot mitt heliga berg Jerusalem*, säger Jesus [Jashve], de kommer [offrar] såsom en offergåva, mina barn Israel*, i rena kärl till Jesu [Jashves] hus [plats, familj].
{* Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Jes 66:21.  Och jag tar också från dem till präster och till leviter, säger Jesus [Jashve].

Israels barn samlas i Jerusalem, och de är rena och de kommer som en offergåva.

Här kan vara intressant att titta på Noa som offrade när han hade gått ur arken. När Noa gick ur arken representerar Jesu andra tillkommelse, och offret som då offrades står om i 1 Mos 8:20. Och här ser vi alltså att Israels barn som nu är renade ses som det offret. Det här knyter alltså de här händelserna till samma tidpunkt. Jesus andra tillkommelse och i samband med den.

Och det sker i samband med att hedningarna kommer till tro.

Jes 66:22.  För såsom den nya [förnyade, friska, månader] himlen [himlarna] och den nya [förnyade, friska, månad] jorden, som jag gör, består inför mitt ansikte, säger Jesus [Jashve], så består er avkomma och ert namn.

Det här knyts också till den nya himlen och den nya jorden som står om i Upp 21:1.

Jes 66:23.  Och det skall bli så [sker] att månad [nytt, förnyat] efter månad [nytt, förnyat] och sabbat [vila] efter sabbat [vila] kommer alla människor [kött, evangeliserande] och tillber inför mitt ansikte, säger Jesus [Jashve].

Alla människor skall ständigt tillbe Jesus. Och det här kommer att fortsätta, det kommer alltså inte att bara vara vid ett tillfälle och sedan gå över utan i alla framtid från den här händelsen, kommer alla människor att tro på Jesus och leva efter hans budskap. Och vi kommer att få en värd som är som Gud vill ha den.

Jes 66:24.  Och de går ut och de ser på de syndiga människornas lik, för deras maskar dör inte, och skulden tillintetgörs inte [deras eld slocknar inte], och de är till motvilja [förakt] för alla människor.

Här ser man hur bilder, återgivelser, av ondskans verk alltid kommer att bevaras.  I den här tiden när Gud förverkligar sig i människorna. När Guds nya himmel och jord har kommit, då skall man alltid minnas ondskan, dess verkningar, hur hemskt det var.

Och det är intressant att då titta på vår tid, där vi t ex har museer och filmer av Judeutrotningen i Hitlers läger. Vi har också andra hemska folkmord, och dumheter som gjorts, dokumenterat, och det uppväxande släktet och även vi andra får med jämna mellanrum se det för att inte glömma. För att det inte åter skall upprepas.

Och hela jorden skall uppfyllas av detta. Alla folk, och dit är vi på väg idag. Alla är med i Guds frälsning.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar