lördag 6 februari 2016

Evangelium till alla
15

Alla är välkomna i Guds hus, och alla är lika

Jes 56:1.  Så säger Jesus [Jashve]: Bevara [skydda, vakta] rätten och gör rättfärdighet, för snart kommer min frälsning och min rättfärdighet definitivt att uppenbaras.
Jes 56:2.  Lycklig den människa som gör detta, och den människoson [Adams son] som tar tillvara det här. Han vilar [håller sabbat], på grund av hans sår och hans hand, som skyddar [från sina sår och sin vaktande hand] från allt ont.
Jes 56:3.  Och främmande söner [barn] som förenat sig med Jesus Guds son [Jashve Gud] skall inte säga: Jag är den avskilde, Jesus skiljer mig från sitt folk, och betjänten [eunucken, den kastrerade, ministern] skall inte säga: Se jag är en vissnad gren [träd].

Jesu frälsning har uppenbarats och den hedning, främling, som sluter sig till Jesus, skall vare sig tro att han är förmer, eller ringare än Israels barn själva, i Jesus är vi alla lika.

Jes 56:4.  För så säger Jesus [Jashve] till betjänterna [eunuckerna, de kastrerade, ministrarna], som håller mina sabbater, och väljer [accepterar] det som jag tyckte om, och har sin styrka [håller fast] i mitt förbund.
Jes 56:5.  Att jag ger dem, ett välsignat [bra, rättvist, välgörande] namn, i mitt hus inom mina kraftiga murar, söners och döttrars namn, ger jag dem, som inte förstörs i evighet.

Gud ger dem samma rätt som söner och döttrar.

Jes 56:6.  Och främmande söner som har förenat sig med Jesus [Jashve], till att vara hans gudstjänstdeltagare [präster, tjänare], och för kärlek till namnet Jesus [Jashve], kommer att vara tjänare till honom för att helt bevara vilan [sabbaten] från hans sår [död] och från styrkan i mitt förbund [därför att de låter hålla mitt förbund].

Jesu död och fulla styrka gäller också för dem.

Jes 56:7.  Och jag låter dem komma till mitt heliga berg, och jag gläder dem [och deras glädje är] i mitt hus, min bön, mitt slaktoffer för dem [deras slaktoffer], mitt brännoffer för dem [deras brännoffer], till glädje på mitt altare, för mitt hus kallar man [skall man kalla] ett bönens hus för alla folk.

Alla är välkomna till Jesus, till hans berg, den fasta klippan, och hans hus, till tron på honom, och till styrkan och fastheten hos honom. Guds, Jesu, hus är ett bönehus för alla folk.

Jes 56:12.  Kom, jag tar vin och man ska dricka sig berusad, och det skall ske som på lammets [denna] stora dag i framtiden, med överflödande kraft.

Det skall bli en fest på lammets, Jesu, stora dag, den dag när Jesus till sist segrar, och Guds skapelse blir färdig, den dag som kommer med överflödande kraft.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar