torsdag 4 februari 2016

Evangelium till alla
13

Jakob adopterar Efraim och Manasse, symboliserar Hedningarnas inympande i Israel

Jakob adoption av Josefs två söner Efraim och Manasse. Brukar ses som en profetisk handling som pekar på hur Hedningarna blir inympade i Israel. Hur de kristna kommer in i samma gemenskap som Judarna. Blir en del i det äkta Olivträdet som Paulus skriver i Romarbrevet.

1 Mos 48:14.  Och Israel sträckte sin högra hand och lade den på Efraims huvud och han är den unge, och den vänstraManasse huvud, hans händer var så avsiktligt, för Manasse var den förstfödde.
1 Mos 48:15.  Och han välsignade Josef och han sade: Den Gud som mina fäder, Abraham och Isak, vandrade efter. Den Gud är också min herde ända till denna dag.
1 Mos 48:16.  Ängeln som lät lösa mig från allt ont, han må välsigna pojkarna, och må man kalla dem efter mitt namn och mina färders namn Abraham och Isak, och de må föröka sig [bli många] och vara talrika, på jorden [i landet, på marken].
1 Mos 48:17.  Och Josef såg det, att hans fader placerade den högra handen på Efraims huvud och han blev sorgsen i sina ögon och han tog tag i sin faders hand för att föra tillbaka den från Efraims huvud till Manasse huvud.
1 Mos 48:18.  Och Josef sade till sin fader: Inte så far för det här är den förstfödde, sätt din högra hand på hans huvud.
1 Mos 48:19.  Men hans far vägrade och han sade: Jag vet min son, jag vet också han blir till ett folk, och han blir stor, men hans bror den minste han blir större än han, och hans avkomma blir hedningarnas [folkens] fullhet [mångfald].
1 Mos 48:20.  Och han välsignade dem på den dagen genom att säga: I dig skall man välsigna Israel, för man skall säga att Gud må göra dig som Efraim och som Manasse, och han satte Efraim före Manasse.

Här ser vi hur Jakob adopterar Efraim och Manasse i vers 16, och vi ser hur han i vers 19 säger att Efraim skall bli hedningarnas fullhet, mångfald. Alltså, det var Guds vilja redan från början att inkludera Hedningarna i Israel och göra det till ett folk, och på så vis frälsa alla människor.

En förklaring till att Efraims stam är Hedningarna är att ingen av de 10 stammarna, som hörde till Nord riket, vet man idag var den finns. De har försvunnit och blandats upp med övriga folk. Och de som finns idag är Juda stam och Benjamins stam och Levi stam. De levde i Syd riket. Efraim brukar också ofta användas som beteckning på alla de 10 stammarna i norr i Bibeln.

Sedan har man lyckats hitta vissa rester av stammar idag, som den rest som man hittade i Indien, och vi får se om man lyckas hitta fler försvunna stammar.

Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar