söndag 11 december 2016

Frälsaren 33,
Församlingen är kraft av Jesu kraft och Evangelium av Jesu Evangelium


Ja så är det och det var det Jesus, här Adam, sa när Eva kom fram till honom, med de ord som står skrivet.

1 mos 2:23 <Trad:> Och mannen [Adam] sade: Denna gång är det ben av mitt ben och kött av mitt kött. Hon skall kallas kvinna [Eva] ty från man är hon tagen.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Detta skall var och en proklamera, för från mig som är den verkliga existensen är denna lära.
| <Alt2:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Denna kallar han kvinna för från en man är hon tagen.


I den vanliga översättningen står det: det är ben av mitt ben och kött av mitt kött.

Men det kan man alltså i stället översätta med: Det är kraft av min kraft och Evangelium av mitt Evangelium. Tänk vilka kraftfulla ord som vi får höra här. Och vilken fullträff det är att det står här i bibeln.

Och det är så Jesus vill ha sin Församling. Den skall vara kraftfull i den värld av ondska som vi lever i. Och den skall föra ut Jesu Evangelium.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar