torsdag 14 januari 2016

Den Helige Ande i Bibelns profetior 12

Anden gör vittnena

När Jesus sände ut sina lärjungar sa han att det är Anden som skall ge kraft. (Apg 1:8).
Det är alltså viktigt att tänka på att det är genom Anden som vi blir de vittnen Jesus vill ha.

Apg 1:8 Men genom att [när] den helige Ande kommer över er, kommer ni att få kraft, och ni blir vittnen åt mig i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och intill värdens yttersta gräns.

Här i Apostlagärningarna när Jesus sände ut sina lärjungar kan vi se det, se att det är den heliga Ande som skall göra det. Och det är alltså viktigt att vi lyssnar till det den helige Ande säger.

Att vi går hans väg att vi låter han komma in i vår församlingar, och styra verksamheten, etc.

För då skall vi vara framgångsrika. Vi skall både vara vittnen i det lilla och i det stora sammanhanget. Alltså som det står här, både i Jerusalem, och i Judéen och Samarien. Ja i hela världen som skall uppfyllas av Jesu budskap.

Och vi ser att det har hänt idag. Idag har Evangelium nått hela världen. Men då är det viktigt att vi inte släpper Anden. Utan låter den leda oss vidare. Annars faller hela väckelsen, Hela Guds kyrka, ihop som en sufflé som inte är färdig. Anden har mer att ge, som vi läste i Joel (Avsnitt 7), och i Upp 19:17 – 21 (Avsnitt 10). Och snart är vi där vid Guds totala seger.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar