fredag 29 januari 2016

Evangelium till alla 7

Jesus har även Hedningarna som fårhjord

Att Jesus visste att flera än Judarna skall komma till tro ser man också i Joh 10:14 - 18 där talar han om sin roll som fåraherde och att han ger sitt liv för fåren.

Det här säger han när han talar till judarna och däribland svarar några fariséer på frågan om han anser att de är blinda. (Joh 9:39 - 41)

Joh 9:39.  Och Jesus [Frälsaren] säger då: Till dom kommer jag till denna värden, för [så att] de som inte ser [förstår] skall se, och de som ser skall bli blinda.
Joh 9:40. Och då hör fariséerna det här, de var med honom och de säger till honom: Vi är väl inte också blinda.
Joh 9:41. Jesus [Frälsaren] svarar då till dem: Om ni är blinda, får ni ju [speciellt, ännu] vara utan synd, men nu säger ni att vi ser [förstår] och då är [stannar] er synd kvar.

Och vi ser Jesu svar som innehåller att han har flera fårhjordar.

Joh 10:14. Jag är den gode [duglige] herden och jag känner de mina och jag är känd av de mina.
Joh 10:15. Liksom fadern [pappan] känner mig, känner också jag fadern [pappan] och mitt liv ställer jag upp med [placerar jag] för fåren.
Joh 10:16. Men jag har får som inte är från den här fårhjorden [fårstallet, inhägnaden]. Också dem måste jag leda, och de förstår [lyssnar till] min röst och det skall bli [födas] en hjord, en herde.
Joh 10:17. Fadern [Pappan] älskar mig eftersom jag ställer upp med [insätter, ger] mitt liv för att åter motta [få] det.
Joh 10:18 Ingen tar det från mig, men jag ställer upp med [ställer fram, ger] det av mig själv, med makt [rätt] ställer jag upp med [placerar, ger] det och med visshet [makt, rätt] har jag [håller jag fast vid], att jag får [mottar] tillbaka det [det samma], den befallningen [åläggandet] har jag fått får av min far.

I vers 16 ser vi det: Jesus har får som inte tillhör Judarnas får hjord, och det är alltså vi, Hedningar (Icke Judar). Men det skall bli en hjord av det och det ser vi i slutet av vers 16. Alltså både Hedningarna och Judarna skall slutligen ta emot Jesus, och hela världen skall bli frälst. Guds rike skall bli totalt.

Det här säger han också i samband med att han säger att han skall ge sitt liv för fåren och att han skall få det tillbaka, så Jesus visste alltså att han skulle ge sitt liv för både Judarna och Hedningarna, och att han skulle uppstå från de döda i Guds kraft.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar