lördag 30 januari 2016

Evangelium till alla 8

Hedningarnas frälsning är en del av Israels frälsning

Det här beskriver Paulus i Romare brevet Kap 10 och 11 där får vi läsa att det t o m är genom att Hedningarna tar emot Jesus som slutligen Israel skall bli frälsta.

Rom 10:12. För det är ju [under alla omständigheter] inte skillnad på jude och grek, alla är ett, för Jesus [Herren, Jashve] gör alla rika, som ropar på [påkallar] honom.
Rom 10:13. För var och en som ropar på [påkallar] det namnet Jesus [Herren, Jashve] han kommer ju att bli frälst [räddad].

Här deklarerar Paulus klart att både hedningar och judar har samma Jesus och genom att ropa på honom blir man frälst oberoende av om man är jude eller hedning.

Rom 10:19. Men jag säger istället: Israel* vet inte det främsta. Moses** säger: Jag må väcka er avund på ett inte folk [hednafolk], på ett ovist [oförståndigt] folk [hednafolk], jag kommer att reta upp er.
{* Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud; **Mose=han som drog ut, dragen ut (ur vattnet), räddad, borgenär}
Rom 10:20. Och Jesaja* tar mod till sig och han säger: Jag blir funnen av de som inte söker mig, jag uppenbarar mig för de som aldrig frågat efter det.
{* Jesaja = hans Jashve har frälsat, hans Jesus är frälsare}
Rom 10:21. Men till Israel säger han: Hela dagen sträcker jag ut mina händer till ett folk som är olydigt och säger emot.

Hedningarna tar emot budskapet, men judarna har inte tagit emot.

Rom 11:1.  Jag säger alltså: Gud avskaffar [förskjuter, stöter bort] inte sitt folk, det får inte ske, för jag är också en israelit, jag är från Abrahams* barn [säd, avkomma] och Benjamins** stam.
{* Abraham = de mångas far, den folkrike fadern, ** Benjamin = sonen till höger, söderns son}

Men judarna tillhör fortfarande Guds utvalda folk.

Rom 11:5.  På det viset är det alltså och i den nuvarande tiden är de som lämnas kvar, de som blir till [föds] enligt nådens utkorelse [urval].
Rom 11:6.  Men om det är nåd, är det nu inte från gärningar, eftersom det är nåd, annars hade nåd nu inte varit nåd, och om det är från gärningar är det nu inte nåd, annars är gärningen inte längre gärning.
Rom 11:7.  Alltså det som Israel söker efter det får man inte, men de utvalda får det, och de återstående de blir förhärdade.
Rom 11:8.  Som det är skrivet: Gud ger dem sömnighetens ande, ögon som inte ser och öron som inte hör, ännu i dessa [idag] dagar.
Rom 11:9.  Och David [den älskade, farbror] säger: Gör deras bord till en snara och till jakt [fångstnät] och till anstöt [stötesten] och till förargelse för dem.
Rom 11:10. Gör så att deras ögon förmörkas så att de inte ser och böj ner deras rygg alltid.

Problemet är att det är genom nåd som man får frälsning, men Judarna tror det är genom gärningar. Genom det här så missar de frälsningen och ser inte det som Gud har gett.

Rom 11:11. Alltså jag säger inte, de snubblar så att de faller, nej det säger jag inte, det är deras synd, men hedningarnas frälsning är till för att göra dem avundsjuka.
Rom 11:12. Men om deras synd är värdens rikedom och deras nederlag är hedningarnas rikedom, hur mycket mera är då deras fullgörande [uppfyllelse, fullhet].
Rom 11:13. För till er hedningar säga jag, så länge som jag verkligen är hedningarnas apostel, min ärofyllda tjänst.
Rom 11:14. Om på så sätt, jag gör mina egna landsmän [kött, människor] avundsjuka och räddar några av dem.

Men genom att hedningarna får frälsning så gör Gud Judarna avundsjuka, så att de också skall ta emot.

Rom 11:15. För om deras förkastelse är värdens försoning, vad är deras antagande om inte liv får de döda.

När judarna tar emot så är Guds frälsningsplan färdig och det är liv i Värden, Jesu liv, liv från de döda.

Rom 11:16. Och om det första [förstlingen, det första brödet] är heligt, då är också omgången [blandningen, degen], och om roten är helig, då är också grenarna.
Rom 11:17. Men om för att grenarna bryts av och du som hör till ett vilt olivträd därför blir inympad bland dem och delaktig med roten, och du finns i olivträdets fyllighet [save, fetma].
Rom 11:18. Skryt aldrig att du är en gren, och beröm dig, du bär inte roten, utan den är din rot.

Rom 11:25. För jag vill inte att ni är ovetande bröder om mysteriet, utan att ni må var bland de kloka, eftersom förhärdelse av en del av Israel har skett, tills hedningarnas fullhet [uppfyllande] nås.
Rom 11:26. Och på det viset kommer han att rädda hela Israel [, som det står skrivet: Befriaren skall komma från Sion [monument, pelare, öken, torr plast] och kommer att omvända de ogudaktiga från Jakob [hälfångaren, ersättaren].
Rom 11:27. Och det, när jag tar bort deras synder, är för dem mitt förbund.

Rom 11:29. Gud ångrar inte gåvan av nåd [fria gåvan] och kallelsen.

Det är viktigt att vi inte förhäver oss som hedningar utan ser att Gud kommer att inympa också judarna när den tiden kommer och det är det som är hans mål. Vi ersätter inte judarna utan vi skall bli frälsta liksom de.

Sammanfattning
Om vi sammanfattar stycket ur Romarbrevet ser vi alltså att judar och hedningar har samma frälsning och är lika i Jesus.

Vi ser också att hedningarna skall ta emot budskapet men att judarna inte skall förstå utan bli förstockade i första skedet.

Till slut skall judarna ta emot och då har Guds liv till fullo kommit till mänskligheten.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar