onsdag 11 november 2015

Israel i Bibelns profetior 11

Mose sång

Mose sång är en sång som Gud ger till Mose och som Israels barn skall sjunga för att påminna sig, så att de inte glömmer honom och ger upp när det är jobbigt. Det ser vi när Gud berättar o sången.

5 Mos 31:21.  Och det skall ske att de får många sorger och fiender och sången skall tala till [påminna] dem, i fortsättningen, så att det inte glöms i hans barns mun. För jag har lärt känna det som de gör, som de gör idag, innan jag låtit föra in dem i landet, som jag har svurit [gjort färdigt].
5 Mos 31:22.  Och Mose skrev då ner denna sång, och han lärde Israels barn den.

Och så kommer själva sången där vi som vi brukar tar ut några viktiga versar:

5 Mos 32:3.  För Jesu [Jashves] namn predikar jag, ge väldighet åt vår Gud.
5 Mos 32:4.  Han är en klippa, hans gärningar är fullkomliga, för alla hans vägar är rätta. Gud är sann [pålitlig] och i honom finns ingen orättvisa [ondska], han är rättfärdig och rättvis.

Det hela inleds med att förklara Guds rättvisa och storhet.

5 Mos 32:13.  Han för honom över landets höjder, och han åt frukt från fälten och han sög honung ur sten och olja från klippan av flinta.

Och Gud gör landet fantastiskt som han ger till Israels barn.

5 Mos 32:15.  Jesurun [beteckning på Israel] blev fet och han greps av förakt, han blev fet, han blev dum, han blev välmående [tjock], och han övergav Gud, han som gjort honom, och han avföll från sin frälsnings klippa.

Vi ser här hur Israels barn kommer att få det bra, men välbefinnandet gör dem dästa och de bryr sig inte om Gud.

5 Mos 32:18.  Du överger klippan som har fött dig och har glömt Gud, som låter döda sig för dig [för han har format dig].

De överger sin Gud som offrar sig för dem, och här har vi en profetia på Jesus offer för människorna.  

5 Mos 32:20.  Och han sa: Jag låter dölja mitt ansikte för dem, för jag vill se vad som blir härnäst, för sönerna är ett förvirrat [förstört] släckte, det är inte trovärdighet i dem. 

Gud vänder dem ryggen.

5 Mos 32:25.  Ute och inomhus härjar svärdet och skräcken också ynglingar och jungfrur, spädbarn och gamla människor.

Det kommer mycket elände (v 22 – 24) och vi ser att t o m krig kommer (v 25).

5 Mos 32:26.  Jag sade: Jag blåser bort dem ur människors minne.
5 Mos 32:27.  Om inte fienderna vållade förargelse. Jag är rädd att deras fiender inte ser klart. Må de inte säga: Vår kraft [hand] har blivit väldig [hög], och det är inte Jesu [Jashves] handling allt det här.

Ja, Gud säger att han vill utplåna dem men så tänker han på sitt folks fiender, de tror kanske att Gud blivit svag när han inte stöttar sitt folk.

5 Mos 32:30.  Var är du som jagar 1000 och två får miljoner att fly, för jag är deras skarpa svärd och Jesus [Jashve] låter stoppa dem.
5 Mos 32:35.  För min är hämnden och straffet, efter en tid skakar deras fot, för inom kort är förödelsens dag, skynda att förbereda åt dem.

Jesus stoppar fienderna så att det blir ett slut. Och det är han som ordnar hämnden och ger sitt folk styrka.

5 Mos 32:36.  För Jesus [Jashve] håller en rak kurs för sitt folk, och han tröstar sina tjänare, för han visar sig för dem, för din kraft försvann [tog slut], och till slut skall du återupprättas och förlossas.

Och sedan bryr sig Jesus om sitt folk och upprättar Israel igen.

5 Mos 32:42.  Jag låter mina pilar lönas med blod, och mitt svärd, du äter evangelium [kött] från genomborrandets [dödandets] blod, och fienderna återvänder från sina giftiga [huvudsakliga, första, Ros] hämndaktioner.

Det är genom Jesus, hans evangelium och offer det sker och fienderna försvinner.

5 Mos 32:43.  Våra jubelrop, hedningar, hans folk, för han hämnas och han tar hämnd för sin tjänares blod, han låter dem återvända från sina prövningar och han försonar sitt folks människor [han täcker sitt land med sitt folk].

Och till sist avslutar Mose sången genom att sammanfatta att det är Gud som försonar sitt folk, också hedningarna som nu är hans folk, och han låter dem återvända och hans folk skall nu inneha landet.

Det är en intressant slutsats idag när Israel har blivit så ifrågasatt i sitt land och den Arabiska sidan gör allt för att få bort Israel från landet. Det är Israel som skall bo där och landet skall vara deras.

Det är också intressant att se att Mose sång innehåller det faktiska skeendet. Hur israel får landet, första gången för länge sedan, hur de få det bättre och bättre, men hur de då förlorar tro på sin Gud, och hur Jesus kommer och offrar sig. Och hur därefter Gud vänder Israel ryggen, för att nu i våra dagar låta dem återvända. Och nu är det inte bara judarna utan nu har också hedningarna tagit emot Jesus och får jubla tillsammans som hans folk.


Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar