Israel i Bibelns
profetior 18
Jesus strider mot de
rasande hedningarna
Det
är Jesus som skall strida för Israel. När han gör det skall han stå med båda fötterna på Oljeberget. Och till kvällen blir aftonen ljus, när man minst
anar det kommer
segern. Och Guds välsignelse
kommer att flöda i form av levande vatten och Jesus kommer
att var Kung
över hela Jorden.
Sak 14:1. Se dagar
kommer till Jesus [Jashve] då han fördelar ditt byte mitt ibland
er
Sak 14:2. Och jag
samlar alla hedningar till Jerusalem till krig och staden intas och
husen fördärvas och de ligger med kvinnorna, och de för ut halva staden i
exil, men folkets återstod utplånar [skär av] han inte från staden.
Kampen kommer att vara hård och se hopplös ut. Är det
kanske det som hände 1948, när Araberna intog gamla Jerusalem och Israel hade
sin del av staden väster ut.
Sak 14:3. Och Jesus
[Jashve] går ut och han skall strida mot de rasande hedningarna, som
dagen när han lät er segra, på kampens dag.
Men Jesus
kommer till undsättning. Jesus skall strida mot de rasande
hedningarna. Och han skall
låta Israel segra. 1967 lät Gud Israel få hela sitt land som
han lovat. Men idag kan vi återigen se hur Israels överhöghet över Jerusalem är
ifrågasatt. Här i Sak 14:3 kan vi alltså se att Jesus skall ge seger och att Israel
slutligen skall ha Jerusalem.
De berömda orden som säger att Jesus
skall stå med fötterna på Oljeberget, de hittar vi i Sak
14:4.
Sak 14:4. Och han står med fötterna på Oljeberget [Olivberget], som
är framför Jerusalem, från början [från tidiga delar, i öster, från forntiden], och Oljeberget
[Olivberget] bryts rakt igenom [klyvs], från dess mitt, från öster
och västerut, det blir en mycket stor dalgång, och halva berget drar sig
tillbaka norrut och halva söderut
Sak 14:5. Och ni
kommer i säkerhet [ert baner är, ni flyr] genom bergets dalgång, för
bergets dalgång gäller [berör, når] de utvalda [Asel], och ni flyr som ni
flydde bort från jordbävningen på Ussia Juda konungs dagar, och Jesus Guds
son [Jashve Gud] kommer med [för
in, bär fram] ditt folks alla heliga.
Den traditionella
tolkningen, säger att när
Jesus kommer igen så skall han sätta
sina fötter på Oljeberget. Som vanligt är det bra, när vi läster ord
som de här, att vara lite försiktiga och tänka på att det till sist bara är Gud
som vet exakt hur det kommer att gå till när han kommer tillbaka, och han
kommer att genomföra det på det sätt som är hans vilja.
Men eftersom vi lever nära den tid när profetian skall
gå i uppfyllelse så får vi snart se hur Gud exakt har tänkt sig det här.
En annan intressant tolkning av det här är den andliga.
När Jesus kämpar för sitt
folk så står han med fötterna på Oljeberget. Berget,
den fasta klippan,
den fasta tron, och Oljan, andlig smörjelse. Vi
kan alltså tolka de här orden som att Jesus är både fasthet och andlig
smörjelse och kraft.
Och en intressant tolkning av fortsättningen av det
här bibelstället där vi ser att berget spricker är jämförelsen med Nattvarden där Jesus bröts sönder
för vår skull. Och vi får fly genom dalgången. Genom hans sår blir vi helade
som det står skrivet. Och i Vers 8 får vi läsa om levande vatten som flyter ut
från Jerusalem på samma vis som Jesu blod har flutit ut för alla människors
frälsning.
Man kan också se berget som Kristi kyrka
och så som det delade sig först i öst och väst, med den ortodoxa kyrkan och den
katolska och sedan i norr och söder med den protestantiska och den katolska på
1500 talet så delar sig berget och de olika väderstrecken nämns i den
ordningen.
Jesus skall komma med dit folks alla heliga, det
ser man i sista meningen i vers 5. Det kan då dels vara alla de Judar som idag
samlar sig till Israel, för att uppfylla de ord som Gud har gett. Men det kan
också vara de kristna som ställer upp för Israel och som slutligen skall vara
de som tillsammans med Israel ger dem seger.
Karl Håkan
Här följer hela Sak 14
för den som vill läsa det:
Sak
14:1. Se dagar kommer till Jesus
[Jashve] då han fördelar ditt byte mitt ibland er
Sak
14:2. Och jag samlar alla hedningar till
Jerusalem till krig och staden intas och husen fördärvas och de ligger med
kvinnorna, och de för ut halva staden i exil, men folkets återstod utplånar
[skär av] han inte från staden.
Sak
14:3. Och Jesus [Jashve] går ut och han
skall strida mot de rasande hedningarna, som dagen när han lät er segra, på
kampens dag.
Sak
14:4. Och han står med fötterna på
Oljeberget [Olivberget], som är framför Jerusalem, från början [från tidiga
delar, i öster, från forntiden], och Oljeberget [Olivberget] bryts rakt igenom
[klyvs], från dess mitt, från öster och västerut, det blir en mycket stor
dalgång, och halva berget drar sig tillbaka norrut och halva söderut
Sak
14:5. Och ni kommer i säkerhet [ert
tecken är, ert baner är, ni flyr] genom bergets dalgång, för bergets dalgång
gäller [berör, når] de utvalda [Asel], och ni flyr som ni flydde bort från
jordbävningen på Ussia Juda konungs dagar, och Jesus Guds son [Jashve Gud]
kommer med [för in, bär fram] ditt folks alla heliga.
Sak
14:6. Och då [på den dagen] finns det
inget ljus, det blir sällsynt, det blir mörker.
Sak
14:7. Och det blir en dag som Jesus
[Jashve] känner, det blir inte dag och inte natt, men till kvällen blir aftonen
ljus.
Sak
14:8. Och då [på den dagen] utgår
levande vatten från Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga
staden, staden i säkerhet], ena halvan till den tidiga [östliga] perioden
[dagen, havet] och den andra halvan till den efterföljande [västra] perioden
[dagen, havet], det är för att resa sig upp och för att mogna.
Sak
14:9. Och Jesus [Jashve] är kung över
hela jorden [landet], på den tiden är Jesus [Jashve] en och hans namn ett.
Sak
14:10. Han vänder hela landet [jorden]
till [som] något angenämt, från Geba [kullen] till Rimmon [granatäpple,
granatäppleträdet], Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga
staden, staden i säkerhet] älskas och värderas högt och han bor där, och från
Benjamin [sonen till höger, söderns son] porten ända till platsen för den gamla
porten, ända till de främre [hörn] portarna och Hananels [Gudsförbarmad, Gud
har förbarmat sig] torn, ända till kungens vinpress.
Sak
14:11. Och de bor i den, och man
fördärvar inte det som är mera, och Jerusalem står tryggt [med trygghet].
Sak
14:12. Och detta blir pesten [slakten,
slaget, nederlaget] som Jesus [Jashve] låter komma över alla folk, den skara
som är mot Jerusalem, deras budskap [predikan, evangelium, kött] kommer i
sanning [helt visst] att bli stinkande [ruttet, korrupt], därför att det följer
[vilar på, står på, skakar i] deras lära [fötter], och deras ögon är falska
[ruttnar, stinker, är korrupta] i sina hålor, och deras tunga är falsk
[ruttnar, stinker, är korrupt] i munnen.
Sak
14:13. Och på den tiden [på den dagen,
då] sänder Jesus [Jashve] en kraftig förvirring [tumult] bland dem, och han
låter människornas hand vara stark mot varandra, deras broder reser upp sin
hand mot sin broders hand.
Sak
14:14. Och Juda [firad, prisad, vördad,
dyrkad] segrar i Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden,
staden i säkerhet], och alla hedningar [folk] runt omkring samlar och bär fram
rikedomar, guld och silver och kläder i stor mängd.
Sak
14:15. Och en likadan pest [slakt, slag,
nederlag] som denna pest [slakt, slag, nederlag] kommer över hästarna, mulorna,
kamelerna, och åsnorna och alla boskapsdjur som är i lägren.
Sak
14:16. Och det händer att de som
återstår av alla hedningar som kom mot Jerusalem, de går upp, i stor mängd, år
efter år, för att tillbedja kungen folkskarornas [församlingarnas] Jesus
[Jashve Sebaot], och till festen, tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak
14:17. Och den som inte går upp till
Jerusalem, och representerar sin grupp, för att tillbedja konungen
folkskarornas [församlingarnas] Jesus [Jashve Sebaot], han får [då på den blir]
inget regn.
Sak
14:18. Och om Egyptens
[gränsfästningarna, trångmålen, nöd] folk inte går upp och är med i mängden,
kommer det inte på dem. Det blir den pest [slakt, slag, nederlag] som Jesus
[Jashve] slår de hedningarna med, som inte går upp till festen,
tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak
14:19. Det här blir Egyptens brist
[synd, brott] och alla hedningars brist [synd, brott], att de inte går upp till
tabernakelfesten [lövhyddohögtiden].
Sak
14:20. Och då [på den dagen] står det
helgat åt Jesus [Jashve] svävande över glädjesprången [på hästarnas bjällror],
och omvändelserna [grytorna] i Jesu [Jashves] hus är som skålar för bevattning
[skålar] framför altaret.
Sak
14:21. Och alla omvändelser [grytor] i
Jerusalem och Juda är helgade åt folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot], och de
kommer alla de offrande och de tar av dem och genomdränker [kokar, gör moget] i
dem, och någon Kanané finns inte i folkskarornas Jesu [Jashves Sebaots] hus på
den tiden [dagen].
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar