fredag 6 november 2015

Israel i Bibelns profetior 6

Löftena om Israels land

En intressant fråga som är aktuell idag är vad det var för ett område som Israels barn blivit lovade, alltså landets utbredning. Vi börjar därför att speciellt titta på de bibelord som beskriver det. Det första är det som stod ovan i 1 Mos 12:7. Där lovar Gud Abraham landet Kanan.

1 mos 12:5. Och Abram [hög fader] tog Sara sin hustru [kvinna] och … de kom till landet Kanan.
1 mos 12:7. Och Jesus [Jashve] såg till Abram [hög fader] och han sade: Jag ger detta land till din avkomma [säd, barn]. Och han byggde där ett altare till Jesus [Jashve] som visat sig för honom.

Gud upprepar sedan löftet om landet i 1 mos 15:18 - 21 och ger där en noggrannare beskrivning av dess utbredning. Landet skall sträcka sig från Egyptens flod till floden Eufrat.

1 mos 15:18. På den dagen slöt Jesus [Jashve] förbund med Abraham [hög fader], och sade: Till din avkomma [säd] ger jag landet från Egyptens flod ända till den stora floden Eufrat
1 mos 15:19. kainéernas och kenaséernas och kadmonéernas
20. Och hetiternas och perisséernas och rafaéernas,
1 mos 15:21. Och amoréernas och kananéernas och girgaséernas och jebuséernas

Man kan givetvis diskutera om det här innebär fram till själva floderna. Eufrat och Nilen eller om det menas fram till de områden som ligger runt floderna. Alltså från Egypten och till landet vid Eufrat.

Vi får också en lång lista på de folk som bodde där när Abraham kom dit.

Löftet upprepas sedan igen i 1 mos 17:8 här förstärks löftet om landet Kanan med att det skall tillhöra Abrahams efterkommande i evighet. Och löftet gäller hela landet.

1 mos 17:8.  Och jag ger åt dig och åt din avkomma [säd] efter dig landet, för att du skall bo i hela landet Kanan, till egendom i evighet, och jag skall bli Gud för dem.

Och som vi såg tidigare så gäller löftet vidare ner till Isak och vidare till Jakob, som ju också hett Israel och därmed till Israels barn och Israel idag.

Vi kan titta igen hur löftet om landet går vidare först till Isak.

1 Mos 26:3. Var gäst i detta land, och jag är med ditt folk och jag skall välsigna dig, för åt dig och din avkomma [säd, barn] ger jag all mark [områdena, längderna] och jag förverkligar den ed som jag har svurit till Abraham [fader till många] din far.

Och sedan också till Jakob som senare fick namnet Israel.

1 Mos 28:13. Och se Jesus [Jashve] stod hos honom och han sade: Jag är Jesus [Jashve], din far Abrahams [fader till många] Gud och Isaks [Man skrattar, han leker] Gud, landet [marken, jorden] som du vilar på ger jag åt dig och din avkomma [säd, barn].

Vi kan alltså konstatera att enligt Bibeln så har Abraham fått landet av Gud för Evig tid. Och det har sedan gått i arv till Isak och vidare till Jakob och genom honom som far till Israels barn till hela Israel. Och eftersom det ar ett Evigt löfte gäller det alltså också idag.

Vi ser också att löftet gäller hela landet (1 Mos 17:8). Idén att dela landet är alltså helt fel enligt Bibeln. Det är Israel som skall ha hela landet.

Vi kan också konstatera att beskrivningen av området är ganska grov här i löftet till Abraham som vi citerade. Men vi skall titta på några andra beskrivningar i nästa avsnitt som ger betydligt mer detaljerade beskrivning.


Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar