fredag 13 november 2015

Israel i Bibelns profetior 13

Gud samlar Israel på nytt

Här kan vi fortsätta ur 1 Mos 4, där Kain dödade Abel. I vers 16, den alternativa översättningen av den här profetian kan vi läsa om den tid vi är i idag, den tid när Israel flyttar hem till sitt land.

1 mos 4:16 <Trad:> Och Kain vandrade bort från Jashve och bosatte sig i landet, han utvandrade öster ut från Eden.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] för [förs] ut från det som tillhör Jesus [Jashve] och han återvände till [på] den fasta grunden [marken], han tog bort det [vandra ut från det] som var före Eden [ljuvlighet, det eviga, församling].

Här kan vi i den traditionella översättningen läsa vidare om hur Kain fördrivs men samtidigt i den Alternativa översättningen läsa om hur Kain skall evangelisera, föra ut det Jesus har och han skall återvända till sitt land, och han skall ta bort det som fanns hos honom och som var från tiden innan Jesus kom, Eden som vi läser här, är ju välsignelsen i Jesus.

Alltså redan här i det 4:e kapitlet i bibeln finns en profetia om att Judarna skall komma tillbaka till sitt land efter det de blivit fördrivna p g r att de dödade Jesus. Det vi alltså ser idag, när Judarna vänder hem.

Läser vi vidare i vers 23 och 24, så kan vi också i den alternativa översättningen se vad Gud har tänkt sig skall komma ut av allt det här.

1 mos 4:23 <Trad:> Och Lemek sade till sina hustrur: Ada och Silla hör min röst Lemeks hustrur, lyssna till mitt tal, för en man dödar jag för mitt sår och en pojke för att jag blev skadad.
1 mos 4:24 <Trad:> För Kain straffar sjufalt men Lemek sjuttio sju.
1 mos 4:23 | <Alt:> Och Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför] sade till sina hustrur Ada och Silla: Hör mina ord om Lemeks skulder [problem], lyssna till mitt tal, för det är om en människa, jag har dött på grund av mina sår och han föds, på grund av min gemenskap.
1 mos 4:24 | <Alt:> För Kain är levande och ditt folk är fullständigt och komplett.

Och medan vi i den traditionella översättningen kan läsa om vilken kamp Israel får utkämpa när de kommer tillbaka kan vi åter i den 23 versen i den alternativa översättningen läsa om hur han föds, han som är vår gemenskap, och i den 24 versen kan vi läsa om hur Guds folk nu är komplett. Nu har den människa fötts som Gud vill ha, den som han skapade i 1 Mos 1:27.

Och vi ser i den 24 versen att det här innebär att Kain, symbolen för Israel i den här berättelsen, har blivit komplett. Kommit dit Gud velat. Och då har Gud kunnat fullfölja sin plan med människorna.

Det är intressant att se att det står redan här.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar