torsdag 26 november 2015

Israel i Bibelns profetior 26

Gud slår ner Gog varje gång
Men den hopplöshet som vi såg i förra avsnittet med Gog den tar Gud hand om och han ser till att Gog faller, varje gång. Och det är det vi sett hittills, trotts alla Arabsidans försök att få bort Israel och Judarna så har de inte lyckats.

Hes 39:2 Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall förinta dig och jag skall få dig att stiga upp från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och få dig att gå till Israels berg.
{*Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.
Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve]

Gog skall falla och vi ser att det skall han göra på Israels berg. Alltså Samarien och Judéen. Och det är intressant för det är ju det Araberna hävdar är deras land och skall bli deras stat Palestina. Men Gud kommer alltså att krossa det. 

Hes 39:7 Och jag skall låta mitt heliga namn bli känt i Israel*, och jag skall inte låta mitt heliga namn bli vanhelgat mera, och folken förstår att jag Jesus [Jashve] är helig i Israel.
{*Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:8 Här, kom den och är den, säger Herren Jesus [Jashve], det här är dagen som jag har talat om [har talat].

Åter ser vi i vers 7 att syftet är att Gud skall segra, att Jesus skall bli känd, också i Israel, och att man skall förstå att det inte är vilken Gud som helst vi pratar om utan det är Jesus.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar