lördag 28 november 2015

Israel i Bibelns profetior 28

Både Hednafolken och Israel blir frälsta

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

I de här verserna ser vi att Gud frälser både Hedningarna, de icke Judiska folken, och Israels folk, Och både hedningarna och Israels folk kommer att förstå att det är Jesu Ande, Jesu sätt, hans som är Guds son, som har gjort det och att nu har han förverkligat sitt rike, sin kraft, i dem.

Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.

Det här skall ske när Israel vänder sig till Gud och erkänner att de förrått Gud. Det är då förbannelsen bryts.

Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Det här gör att Gud ändrar sig och ger dem nåd. Han förbarmar sig över dem och överger dem inte mera. Och inte bara att de får förlåtelse. De får också återvända till sitt land.

Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].

Det här är ett bevis på Guds Existens och Kraft. När han låter föra tillbaka Israel och ger dem sitt land. Därmed blir han den helige Guden inför allas ögon. Och Israel de förstår att Jesus är Guds son. Och landet är nu deras för all framtid. De skall inte på nytt behöva lämna det.

Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Och nu i fortsättningen så kommer Gud att ta hand om Israel eftersom han har fyllt dem med sin ande och det är han som är deras Gud.

Och så kan vi till sist konstatera att det (Hes 38 och 39) som började, för Israels folk, med upprepade kamper för att överleva det slutar med att Alla människor både Judar och Hedningar får uppleva Jesus och hans frälsning och hela världen blir som Gud vill ha den.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar