måndag 30 november 2015

Israel i Bibelns Profetior 30

Gud vill ha rättfärdighet inte tomma ceremonier

Gud vill inte ha tomma ceremonier, det ser vi i Amos 5:21 – 24.

Amos 5:21.  Era fester är mitt hatobjekt och min avsky, och jag känner ingen väldoft i era högtidssamlingar
Amos 5:22.  För när ni offrar slaktoffren och era spisoffer till mig, godkänner jag dem inte [är jag inte nöjd med dem], och era felfria [kompletta, överlämnade] feta tjurar ser jag inte.
Amos 5:23.  Ta bort oväsendet med dina sånger, och musiken från din lyra vill jag inte höra.
Amos 5:24.  Men må rätten flyta fram [uppenbara sig] som vatten och rättfärdigheten som en mäktig bäck.

Det här är intressanta verser för här tar Gud i. Fin stuket är inget värt. Det perfekta betyder inget jämfört med det som finns i hjärtat, rättfärdigheten. Ja Festerna är t o m hatobjekt för Gud. Så illa kan det bli när man inte lever som Gud vill men försöker kompensera det med Ceremonier. Det han vill ha är ett rätt handlande, som är som friskt vatten. Och i Jes 66:2 kan vi läsa att Gud ser till den som är ödmjuk och har en förkrossad ande.

Och vad som är viktigt i det här sammanhanget är givetvis att det är Jesus som ger oss rättfärdighet. Det är hans offer som gäller också för oss. Och det är en sanning som också Israels folk snart skall få uppleva.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar