torsdag 5 november 2015

Israel i Bibelns Profetior 5

Israel den rättmätige arvtagaren till Abraham

Vi kan följa det här med hur arvsrätten från Abraham går vidare genom att titta på ett antal versar i Bibeln.

1 Mos 21:12. Och Gud sade till Abraham [de mångas far, den folkrike fadern]: Känn inte smärta i dina ögon [syn, närvaro] över pojken och över hela din säkerhet [trofasthet], på grund av det Sara [drottning, prinsessa, dam] säger till dig. Lyssna till hennes röst, för i Isak [man skrattar, han leker, man leker med] skall avkomma [säd, släckt, barn] uppkallas åt dig.
1 Mos 21:13. Också pigans [slavinnans] son skall jag göra [kalla, sätta], till ett hednafolk [folk, kropp] åt oss, för han är din avkomma [säd]
Här ser vi bibelstället där Gud förklarar att det är Isak som är den rättmätige arvtagaren och det är genom honom som det skall födas det folk som Gud lovat Abraham.

Men också Ismael har en framtid och skall bli ett folk men det är inte genom honom Abrahams namn går vidare.

1 Mos 26:3. Var gäst i detta land, och jag är med ditt folk och jag skall välsigna dig, för åt dig och din avkomma [säd, barn] ger jag all marken [områdena, länderna], och jag förverkligar den ed som jag har svurit till Abraham [fader till många] din far.
1 Mos 26:4. Och jag gör din avkomma [säd, barn] som himlens stjärnor och jag ger all marken [områdena, länderna] till din avkomma [säd, barn], och alla jordens [landets] hedningar [folk] kommer att bli välsignade, genom din avkomma [säd, barn].
1 Mos 26:5. Därför att Abraham [fader till många] hörde, genom min röst, och han bevarade, vaktade, mina befallningar [bud], mina stadgar [lagar] och min undervisning [lag]
Här ser vi mera om hur det är Isak som är den som för Abrahams arv vidare.

1 Mos 28:10. Och Jakob [ hälfångaren, ersättaren] gick ut från Beer-Seba [torkans källa, fårhjordarnas källa] och han gick till Haran [uttorkad, förbränd].
1 Mos 28:11. Och han kom till platsen, och han stannade där, för solen gick ner, och han tog av stenarna på marken och han gjorde i ordning för sitt huvud, och han lade sig på platsen
1 Mos 28:12. Och han drömde och se en stege var upprest från marken och dess spets vidrörde himmelen, och se Guds änglar var på den och de gick ner över honom.
1 Mos 28:13. Och se Jesus [Jashve] stod hos honom och han sade: Jag är Jesus [Jashve], din far Abrahams [fader till många] Gud och Isaks [Man skrattar, han leker] Gud, landet [marken, jorden] som du vilar på ger jag åt dig och din avkomma [säd, barn].
1 Mos 28:14. Och din avkomma [säd, barn] skall bli som markens stoft, och de skall utbreda sig [växa] åt väster [mot havet] och åt öster [framsidan, forntiden] och åt norr [mörkret] och åt söder [det torra], och alla jords [landets, markens] folk [folkslag, familjer] skall bli välsignade genom [i] dig och genom din avkomma [säd, barn].
1 Mos 28:15. Och se jag är med dig, och skyddar [kommer att bevara] dig överallt som du går, och jag skall låta dig komma tillbaka till detta land [mark, jord], för jag överger dig inte, tills jag fullföljt det som jag har talat till dig.

Här ser vi att löftet som Abraham och Isak fick, också går vidare till Jakob. Vi ser att det gäller både landet (vers 13) och att han skall bli ett stort folk (vers 14).

Vi ser här alltså att enligt bibeln så är det Jakob som också fick namnet Israel av Gud, som är den rättmätige arvtagaren till alla de löften som Abraham fick och det är alltså Israels folk, de som härstammar från Israel, Jakob, som är Abrahams barn idag och alltså också har rätten till landet.

Det finns människor idag som tvivlar på det här eller inte känner till hur klar Bibeln är på den här punkten. Men i de här orden ovan kan vi alltså se det.


Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar