söndag 5 mars 2017

Monologsång och Dialogsång
170305
 
Finns det, Monolog sång, ja jag tror det. Många gånger när jag lyssnar på en sång så känner jag mig bara överkörd. De segar och de drar ut sluttonerna så att stroferna hänger ihop, och lång tid tar det och inget vettigt kommer ut. Det påminner om en som pratar och inte släpper in någon annan. Meningarna hänger ihop så att ingen skall kunna bryta av och komma in.  Man blir bara deppad av att höra det. Och så är denna monolog sång.

Sedan har vi Dialogsången. Den är snabb, Kraftfull. De tar pauser emellan stroferna så att andra kan göra inlägg och hinner tänka efter. Det är sång som lyfter och det säger Halleluja när man hör den.


Dialogsång det är som när en grupp samtalar och den som pratar gör pauser så att andra kan komma in med kommentarer. Och man hör ord som: Ja så är det. Eller: Nej det tror inte jag. Etc.

Jag undrar är det bara jag som känner så här. Eller sitter alla och gäspar och mår dåligt åt majoriteten av Andliga sånger. Monolog sångerna. De som ofta så tomma och har en översittarattityd.

Man undrar. De som sjunger Monologsånger är de bara ute efter pengarna. Det skall ta så lång tid som möjligt så att de får mera betalt. Men de har ofta inget speciellt att säga, annat än de som redan sagts. Och ofta är sångerna nedstämda och känns misslyckade. Och man blir inte glad av dem.

Jesus hjälp oss!! Vi vill ha dina gladsånger, Halleluja sånger, med kraft och fart och Jubel.

Karl Håkan


1 kommentar:

  1. Jag upplever att vissa som sjunger väljer sånger som är svåra att beskriva, men det känns konstigt på något sått både i texten och tråkig enformig melodi så man längtar efter att den bara ska ta slut.

    Sen finns det de som sjunger och väljer sånger som verkligen "lyfter". Det känns så äkta och härligt att sjunga med.

    Jag har sett lite på folk i kyrkbänkarna och de först nämnda sjung sitter bara folk och sjunger inte med. I det andra fallet sjunger folk med och det är sååå stor skillnad.

    Med vänlig hälsning
    L-G

    SvaraRadera