måndag 1 maj 2017

Ändetiden 62,
Israel Samlas och Jublar



Profetiorna om hur Israel samlas på nytt och får sitt land, något som uppfyllts idag, är klara tecken på att vi är i ändens tid, när Jesus snart kommer.

Här är mera ord om hur Israel samlas och hur Gud är med dem. Och vi ser vilken glädje det är när de samlas.


Jer 31:10.  Hör folken [hednafolken] Jesus [Jashve] talar och låt förkunna i länderna långt bort och säg: Det utströdda Israel samlas och de bevaras som av en herde, min hjord.
Jer 31:11.  Ty Jesus [Jashve] befriar Jakob och förlossar med stark hand från döden.
Jer 31:12.  Och de kommer och de jublar på Sions höjd, de strömmar tillsammans till Jesu [Jashve] goda, på grund av vete och på grund av vin och på grund av olja och på grund av avkomma från småboskap [får] och oxar, och den blir för deras själ som en törstsläckande trädgård, och icke åter för att sörja ännu en gång.
Jer 31:13.  Då, gläder sig jungfrun i dans, och unga och gamla är tillsammans, och jag vänder deras morgon till fröjd, och jag tröstar dem och jag gläder dem från deras bedrövelse.
Jer 31:14.  Jag fyller prästernas själar med feta rätter och mitt folk blir mätta på det goda, säger Jesus [Jashve].

Israel samlas och därmed räddas de från att utplånas som folk. De kommer och de Jublar på Sions höjd. Och det väntar feta rätter.

Vi ser att Gud tänker föra dem här hela vägen till seger för det står i vers 12, och den blir för deras själ som en törstsläckande trädgård, och icke åter för att sörja ännu en gång. Och vi ser att alla tankar om att Israel skall utplånas eller åter ha ett Holocaust här i sitt land, det är inte Guds tankar. Han skall inte mera låta dem ha sörja.

Jer 31:15.  Så säger Jesus [Jashve]: Vi hör en röst i Rama av klagan, i bitter gråt, Rakel gråter på grund av sina barn, hon vägrar låta sig tröstas, för hennes barn är inte mera.
Jer 31:16.  Så säger Jesus [Jashve]: Håll tillbaka din röst av gråt och dina ögons tårar, ty det finns en lön för ert arbete, det skall komma säger Jesus [Jashve], och ni skall återvända från era fienders mark.
Jer 31:17.  Och det är hopp, för din framtid, den skall komma säger Jesus [Jashve], och dina söner återvänder till sina områden.
Jer 31:18.  Det har blivit sagt, hörde jag, från Efraim, som vandrar omkring: Du tuktade mig och jag agas som en kalv som inte lär sig, låt mig återvända, och jag återvänder, ty du är Jesus [Jashve] min Gud.
Jer 31:19.  För jag ångrar mig, bakefter, än en gång, och nu bakefter skall du veta, jag slog mig på låret, jag var besviken och jag själv skämdes, för jag förlät [bär] min ungdoms trolovade.
Jer 31:20.  Efraim är en dyrbar son för mig, ett barn som ger glädje, för jag talar om honom, jag minns ärligt honom ännu, för jag har ett intensivt hjärta till honom, förbarmande förbarmar jag mig säger Jesus [Jashve].
Jer 31:21.  Ställ åt dig vägmärken, gör åt dig rösen [pelare], lägg i ditt hjärta, kursen, vägen jag vandrade, återför jungfrun Israel, återvänd till dessa dina städer.
Jer 31:22.  Ända till döds vandrar du runt, avfallna dotter, men Jesus [Jashve] skapar nytt på jorden, kvinnan omvänds [omges] av mannen [den starke].
Jer 31:23.  Så säger folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot], Israels Gud: De skall åter säga de orden i Juda land och i hans städer, sedan de avslutat återvändandet: Jesus [Jashve] välsignar dig rättfärdighetens boning, helighetens berg.
Jer 31:24.  Och de bor [bosätter sig] tillsammans i Juda och alla dess städer, bönder och kringflyttande med hjordar.
Jer 31:25.  Ty alla uttröttade själar tillfredsställs, och alla sörjande själar fyller jag.
Jer 31:26.  Därefter vaknar jag och jag känner efter [upplever, ser] och min sömn har varit angenäm för mig.
Jer 31:27.  De dagar kommer säger Jesus [Jashve], då jag besår Israels plats [hus] och Juda plats [hus] med människors [Adams] avkomma och avkomma från boskap.
Jer 31:28.  Och det skall bli så att, som jag såg till [vaktade på] att fördärva, och ta bort och att slå ner och att bryta sönder och att spoliera, så ser jag till att bygga och att plantera, säger Jesus [Jashve].

Det är Jesu verk, det är han som bygger upp, det är han som skapar, det är han som samlar Israel. Och uppfyller sin profetia, det som verkade omöjligt gör alltså Gud idag, och här i Jer 31 kan vi alltså läsa om det.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar